?Danish Air Transport lurer på at vende tilbage til norsk indenrigsrute, som ærkerivalen opgiver. Der er dog visse udfordringer.
Selvom navnet er Danish Air Transport (DAT), så har flyselskabet fra Vamdrup vest for Kolding altid haft en kærlighed for Norge og norsk indenrigsflyvning, hvor man gennem adskillige år har fløjet på ruter på kryds og tværs af Sydnorge. Både statsstøttede ruter og kommercielle ruter.
DAT har dog oplevet hård konkurrence fra det norske regionalflyselskab Widerøe, og har da også trukket sig fra ruter, simpelthen fordi Widerøe med næb og klør forsøgte at trænge dem væk. I dag har DAT kun én norsk indenrigsrute fra Oslo til Stord.
Nu øjner DAT imidlertid muligheden for at vende tilbage til en af de ruter, som Widerøe tidligere fortrængte dem fra. Det er ruten mellem Bergen på Norges vestkyst og Skien syd for Oslo. DAT åbnede ruten i februar 2011, men fik snart konkurrence fra Widerøe, der valgte at lægge fartplanen parallelt med DAT i et forsøg på at presse det danske flyselskab ud af markedet. Efter godt et år kastede DAT da også håndklædet i ringen efter at Widerøe havde presset priserne hårdt ned.
Droppet markant
Nu er det imidlertid Widerøe, der er løbet ind i problemer og har besluttet at lukke ruten den 29. juni på grund af for lille efterspørgsel. Og det har man bemærket i Vamdrup.
”Det er helt klart noget vi overvejer, da det passer ind i det vi kan,” forklarer Jesper Rungholm, direktør i Danish Air Transport.
Han er dog også bevidst om, at visse ting taler imod at åbne ruten.
”Aktiviteterne i oliesektoren i Vestnorge er droppet markant og det kan vi mærke meget konkret på olietrafikken,” understreger Jesper Rungholm.
DAT flyver foruden Stord – Oslo også fra Norges olieby nummer ét, Stavanger, til Danmarks olieby nummer ét, Esbjerg, og Billund.
”Desuden skal vi være sikre på, at der er en lufthavn. Skien har været lukningstruet de sidste fire år,” påpeger Jesper Rungholm.