Fly i Oslo Lufthavn (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Norsk passagerafgift øges med 22 millioner kroner

I det norske statsbudget for 2018 lægges der op til en lille forhøjelse af flypassagerafgiften for alle kommercielle flyvninger ud af landet.

Passagerer fra norske lufthavne skal fremover betale mere i afgift, når rejsen går udenlands.

Den norske regering har den 22. november vedtaget statsbudgettet for 2018, og heri bliver flypassagerafgiften justeret op til 83 norske kroner (64 danske kroner, red.). I budgettet for 2017 var afgiften på 82 norske kroner per passager. I 2017 var der budgetteret med 1,63 milliarder norske kroner (1,26 milliarder danske kroner, red.) i passagerafgifter, og i forslaget for 2018 budgettet øget til 1,85 milliarder norske kroner (1,43 milliarder danske kroner, red.).

Forslaget til den forøgede afgift skal betragtes som en gennemsnitlig sats per passager. Ifølge det norske medie NRK er der nemlig lagt forslag frem om, at afgiften for den enkelte passager vil blive beregnet ud fra flyrejsens længde.

Den norske passagerafgift blev indført den 1. juni 2016, og her lagde regeringen ud med at kræve 80 norske kroner pr. passager. Afgiften blev indført for at give staten ekstra indtægter, samtidig med at afgiften også principielt er tænkt til at skulle have en positiv virkning på miljøet ved at reducere efterspørgslen på flyrejser. Indtægten på passagerafgifter i 2016 landede på 927 millioner norske kroner (714 millioner danske kroner, red.).

Rejsende på alle kommercielle flyvninger fra norske lufthavne skal betale flyafgiften – kun undtaget flyrejser fra kontinentalsoklen og Svalbard. Transferpassagerer og børn under to år er imidlertid fritaget for afgiften.

Afgiften på 80 norske kroner blev indført fra det tidspunkt, det norske ministerium besluttede. Det var i første omgang sat til den 1. april 2016, men den europæiske tilsynsmyndighed ESA proklamerede, at fritagelsen for transferpassagerer kunne være statsstøttet. Datoen for ikrafttrædelsesdagen blev derfor udskudt til den 1. juni.

ESA meddelte kort efter, at fritagelsen ikke var statsstøttet, og afgiften trådte dermed i kraft på den første officielle sommerdag i 2016.

Verdens største flyafgift
I Storbritannien bliver der også justeret ved passagerafgiften – den såkaldte Air Passenger Duty (APD). Den britiske regering har således valgt at forhøje afgiften på premium-flybilletter, skriver Air Transport World.

APD-afgiften er i forvejen den største i verden. Passagerer på økonomiklasse betaler i dag 13 pund (109 kroner, red.) for kortdistanceflyvninger (inden for 2.000 miles fra London) og 75 pund (626 kroner, red.) for langdistanceflyvninger (mere end 2.000 miles). På business class lyder taksterne på henholdsvis 26 og 150 pund (217 og 1.253 kroner, red.). Passagerer på VIP-flyvninger betaler 78 og 450 pund (651 og 3.758 kroner, red.) for henholdsvis korte og lange flyvninger.

Afgiftsstigningerne indledes allerede til april 2018, og afgiften for passagerer på økonomiklassse på langdistanceflyvninger vil stige til 78 pund (651 kroner, red.), mens afgiften tilsvarende vil stige til 156 pund (1.303 kroner, red.) for passagerer på business class.

”At øge premium-satsen på langdistanceflyvninger vil potentielt true levedygtigheden af nogle langdistanceruter, der er afhængige af passagerer, der ikke flyver på økonomiklasse. Det gør heller ikke noget godt for Storbritanniens evne til at åbne forbindelser til nye markeder – især fra regionale lufthavne – hvor sådanne tjenester mangler eller slet ikke eksisterer,” siger Tim Alderslade, der er administrerende direktør hos UK Airlines – en brancheorganisation for de britiske flyselskaber.

Svenskere raser over flyafgift
Flypassagerafgift har også været et hedt emne i Sverige gennem længere tid. Den svenske regering har fra det kommende årsskifte valgt at lægge en afgift på hver flyrejse til destinationer i Europa med 80 svenske kroner (65 danske kroner, red.). En rejse til en anden verdensdel end Europa – maksimalt 6.000 kilometer fra Stockholm – vil få en afgift på 280 svenske kroner (220 danske kroner, red.). Herudover vil flybillettens pris på de allerlængste rejser få lagt en afgift på 430 svenske kroner (335 danske kroner, red.) oveni.

Den svenske regering forklarer flyafgiften med, at den vil reducere luftfartens klimapåvirkning. Det er vurderet, at afgiften netto vil indbringe omkring 1,75 milliarder svenske kroner årligt (1,36 milliarder danske kroner, red.).

Den svenske luftfartsbranches organisation, Svenskt Flyg, raser over den kommende afgift, der vil fungere som en pengemaskine, lyder det. Organisationen har også mobiliseret en underskriftsindsamling mod flyafgiften.

”Den foreslåede “klimaskat” har ingen miljømæssige fordele, mens de økonomiske virkninger vil være store. Den foreslåede skat rammer personer med begrænsede økonomiske ressourcer hårdt og ødelægger lokale virksomheder i fjerntliggende områder, der allerede er under økonomisk pres og befinder sig langt fra de store markeder. Internationale flyvninger vil sandsynligvis blive flyttet til nabolande, hvor der ikke er luftfartskat, sammen med job og tilslutningsmuligheder,” udtalte Svenkt Flyg tidligere på året.

 

Relaterede artikler:

Ny svensk regering vil indføre flyskat

Flyafgifter kan tvinge SAS til større ekspansion i CPH

Kjos: Svensk flyskat vil styrke CPH

Regering: Ingen flyskat i Danmark

Flyskat kan slå lufthavne ihjel

Underskriftsindsamling mod flyskat