EasyJets nye ”Worldwide by easyJet”-tiltag.

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

EasyJet-passagerer kan fremover flyve oversøisk med Norwegian fra London Gatwick og overvejer at åbne op for noget tilsvarende i andre europæiske lufthavne.

Norwegian og Ryanair har i mere end to år talt om at etablere et samarbejde, hvor Ryanair feedede passagerer ind til Norwegians langdistanceruter. Da CHECK-IN.dk talte med Ryanairs topchef Michael O’Leary i september sidste år, var det faktisk kun nogle it-problemer, som lige skulle løses før man kunne gå i luften og lade kunderne købe billetter på tværs af de to selskaber og dermed kombinere Ryanairs intra-europæiske flyvninger med Norwegians langruteflyvninger til og fra Europa.

Nu har Ryanairs rivaler fra easyJet imidlertid overhalet irerne indenom og indgået et samarbejde med Norwegian om netop at koble de to selskabers rutenetværk sammen.

Konkret vil Norwegians langdistanceruter være til salg på easyJets nye bookingplatform ”Worldwide by easyJet”, som gik i luften onsdag. Den nye tjeneste gør det muligt for easyJets kunder at bestille videreforbindelser til Norwegians langdistancenetværk i én og samme transaktion.

”Worldwide by easyJet” vil i første omgang være tilgængelig på ruter fra London Gatwick, men planen er, at muligheden også skal være tilgængelig fra andre store lufthavne i Europa i nærmeste fremtid. I dag tilbyder Norwegian 13 langdistanceruter fra London Gatwick – 11 til USA samt til Singapore og Buenos Aires.

”Vi ønsker at give alle muligheden for at flyve. Derfor er det en glæde at indgå et sådant samarbejde med easyJet. Mange af Norwegians passagerer har videreforbindelser til vores langdistanceruter og et initiativ som ”Worldwide by easyJet” giver rejsende endnu flere valgmuligheder til konkurrencedygtige priser,” siger Norwegians kommercielle direktør Thomas Ramdahl.

Varierede globale netværk
Det er ikke et lille antal passagerer easyJet fremover vil ”feede” ind til Norwegians langrutebase i Gatwick.

”Mere end 1,2 millioner easyJet-kunder har videreforbindelse fra London Gatwick, så efterspørgslen efter en tjeneste, som gør processen enklere for passagerer er stor. ”Worldwide by easyJet” betyder, at vi kan få adgang til en ny, stor kundegruppe, og flyselskaberne, som vi har indgået et samarbejde med, har varierede og globale netværk,” siger easyJets koncernchef Carolyn McCall.

Foruden Norwegian, så er det canadiske lavprisselskab Westjet også med i ”Worldwide by easyJet”-samarbejdet. Selskabet har to helårsruter og fem sommerruter mellem London Gatwick og destinationer i Canada.

Udvides til andre lufthavne
EasyJet starter med London Gatwick, men selskabet udelukker ikke, at andre europæiske lufthavne også kan blive en del af ”Worldwide by easyJet”.

”Den nye tjeneste tilbydes på ruter fra London Gatwick, men vi ser også på muligheden for at udvide til andre europæiske lufthavne i nærmeste fremtid,” siger Carolyn McCall uden dog at sætte navne på.

EasyJet har 12 ruter til Københavns Lufthavn hvorfra Norwegian flyver til Bangkok og en række amerikanske destinationer.

Udover at komme kunderne til gavn, så kommer det også Norwegian til gavn. Man får nemlig endnu en ”kanal”, der kan feede passagerer ind til langdistanceflyene. Det er den model netværksselskaber som SAS og Lufthansa benytter sig af, hvor passagerer fra Europa feedes ind til eksempelvis København og Frankfurt. Herfra flyves de så ud i verden. Lavprisselskaberne har fra tidernes morgen traditionelt kun opereret med såkaldt point-to-point trafik. Men det ændrer sig altså delvist nu.

 

Relaterede artikler:

IT-problemer for Ryanair og Norwegian

Norwegian og Ryanair tæt på feeder-aftale