(Foto: Norwegian | PR)

Norwegian fastholder interesse for Grønland

Ifølge Norwegian er selskabet meget interesseret i at træde ind på det grønlandske marked. Det kan potentielt allerede ske til sommer næste år, men det vil dog kræve, at flere ting falder i hak.

Det er forbundet med en vis mængde forventninger til fremtiden, når Nuuk som den første af de tre nye grønlandske lufthavne åbner i slutningen af november i år. De to andre lufthavne i Ilulissat og Qaqortoq ventes på nuværende tidspunkt at slå dørene op i løbet af henholdsvis 2025 og 2026.

Åbningen af landets nye hovedstadslufthavn vil resultere i, at passagerer fremover kan flyve direkte til Nuuk Airport (GOH) fra eksempelvis Københavns Lufthavn modsat i dag, hvor det også kræver en indenrigsflyvning, da Grønlands eneste atlantlufthavn er Kangerlussuaq Airport (SFJ).

Når Nuuk Airport åbner, vil der blive skruet op for trafikmængden således, at der bliver fem ugentlige afgange til København fra den grønlandlandske hovedstad samt to ugentlige afgange til Keflavik-lufthavnen (KEF) på Island.

Udviklingen ventes at fortsætte i løbet af sommeren næste år. Her vil Air Greenlands rute fra Billund eksempelvis blive henlagt til Nuuk i stedet for Kangerlussuaq, ligesom den ændres fra en sommer- til en helårsrute. Flere flyselskaber kan derudover også ende med at beflyve Grønland.

Havde ikke haft kontakt
Norwegian er ad flere omgange blevet sat i forbindelse med en mulig interesse for at føje Grønland til rutekortet, men hidtil har der ikke været konkrete planer. Det præciserede Norwegians daværende kommunikationschef for Danmark, Andreas Hjørnholm, i marts sidste år over for Check-in.dk.

Udtalelsen kom på baggrund af skriverier i en grønlandske avis, hvor Hjørnholm i et citat slog fast, at flyselskabet havde en hypotetisk interesse i at etablere flyvninger til landet, såfremt det skulle vise sig, at der er et tilstrækkeligt stort passagergrundlag til det.

Selskabet havde dog ikke været i kontakt med grønlandske lufthavne og manglede desuden et fyldestgørende indblik i infrastruktur og andre væsentlige forhold, lød det.

Er meget interesserede
Nu understreger Sara Westphal Emborg Neergaard, der er chef for kommunikation og public affairs hos Norwegian i Danmark, over for Sermitsiaq, at interessen fortsat er til stede. Ikke mindst set i lyset af at man generelt set oplever en stigende efterspørgsel på flyvninger til nordlige destinationer.

”Vi er meget interesserede i Grønland. Hvis de nye lufthavne bliver færdige efter planen, og vi kan se, at der er en efterspørgsel, kan det blive i 2025, men ikke før,” siger Westphal Emborg Neergaard.

Har været i dialog med 30 aktører
Det er Kalaallit Airports, der er i færd med at anlægge de nye grønlandske lufthavne, som selskabet ligeledes skal eje og drive.

Administrerende direktør Jens R. Lauridsen ønsker ikke at udtale sig om konkrete flyselskaber, men han bekræfter, at der interesse fra flere sider, og at selskabet har været i dialog med i hvert fald 30 aktører. Det ventes, at der i hvert fald vil være et nyt navn på afgangstavlerne næste år.

”Det er vores forventning, at vi i sommersæsonen 2025, som er den første hovedsæson efter åbningen af den nye lufthavn i Nuuk, kan præsentere i hvert fald én ny aktør til at beflyve Nuuk,” siger den administrerende direktør til Sermitsiaq.


Relaterede artikler:

Air Greenland klar med gigantisk puslespil

Ny lufthavn i Nuuk: Åbningsdato er fastsat

“Vi har ikke været i kontakt med dem”