Finnair, Norwegian og SAS i Oslo Lufthavn (Foto: Espen Solli)

Norwegian mister storkunde til SAS

Norwegian mister efter 12 år en vigtig kontrakt med det norske forsvar til SAS. Indtægterne fra kontrakten kan overstige en milliard norske kroner.

SAS har sikret sig en vigtig kontrakt med det norske forsvar om køb af flybilletter de kommende fire år – en kontrakt, som Norwegian ellers har vundet og fået fornyet flere gange siden 2008.

Dermed mister Norwegian en af sine største kontrakter i Norge og en del af kundegrundlaget på flyruter mellem det nordlige og sydlige Norge. Det skriver det norske dagblad Dagens Næringsliv.

Da Norwegian senest i 2015 vandt den fireårige kontrakt, vurderede selskabet selv, at den havde en bruttoværdi på op til 500 millioner norske kroner (372 millioner danske kroner).

Op til 350.000 billetter årligt
Den nye fireårige aftale omfatter mellem 300.000 og 350.000 billetter årligt. Indtægterne fra en sådan aftale kan i alt overstige en milliard norske kroner (743 millioner danske kroner), skriver Dagens Næringsliv.

Forsvarsaftalen udgør imidlertid kun mellem en og to procent af det norske indenrigsmarked for flyrejser.

Kontrakten med forsvaret har blandt andet givet kundegrundlaget for flyruten mellem Oslo-Gardermoen og Bardufoss i Nordnorge, hvor Norwegian gennem de seneste 12 år har de været stort set det eneste flyselskab med fast rutetrafik.

Ifølge det norske dagblads kilder kommer SAS til at overtage driften af ​​ruten næste år, mens Norwegian allerede har trukket alle afgange mellem Bardufoss og Oslo ud af reservationssystemerne fra den 1. februar 2020.

Klageproces i gang
Hverken Norwegian, SAS eller det norske forsvar vil dog kommentere historien over for Dagens Næringsliv. Forsvaret henviser til, at der er en klageproces i gang, hvor parterne kan komme med indsigelser.

Ifølge det norske dagblads kilder har Norwegian besluttet at klage over tildelingen af kontrakten til konkurrenten SAS.

Da Norwegian i 2008 begyndte at flyve for forsvaret, trak SAS sig helt ud af ruten mellem Oslo og Bardufoss, indtil sommeren 2010, hvor selskabet tilsyneladende mente, at der også var et marked for dem på ruten.

SAS indså dog hurtigt, at passagergrundlaget var for lille, og seks måneder senere blev ruten lukket. Siden da har Norwegian været alene om ruten til Bardufoss.

 

Relaterede artikler:

SAS mister charterkontrakt

Norwegian bliver leverandør til den britiske stat

18 flyselskaber bød på SAS-kontrakt