Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn.

Norwegians København-base skal på irsk licens

Alle Norwegian-fly stationeret i Københavns Lufthavn skal fremover opereres på den irske EU-driftstilladelse fra Norwegian Air International.

Når man fremover rejser fra Københavns Lufthavn med Norwegian skal man ikke længere lede efter DY-flynumre på afgangsskærmene. I stedet skal man vænne sig til at kigge efter D8-fly, der er den internationale kode for flyvninger opereret af Norwegians irske datterselskab Norwegian Air International (NAI). Det norske selskab Norwegian Air Shuttle (NAS) har derimod koden DY på sine flyvninger.

Hidtil har flyvningerne fra basen i Københavns Lufthavn været opereret på den norske driftstilladelse, men siden 2014, da Norwegian erhvervede den irske driftslicens med udvidede rettigheder, er flyene på baserne i Spanien, England og Finland blevet opereret af NAI på EU-licensen fra Irland. Men fra begyndelsen af det nye år skal den danske base også være under det irske AOC (Air Operators Certificate).

“Norwegians base i København vil inden længe begynde overgangen til at operere under vores europæiske driftstilladelse, hvilket er i henhold til selskabets internationale strategi. Det betyder konkret, at vi kommer til at kunne tilbyde endnu flere nye rutemuligheder ud af Danmark grundet adgangen til europæiske trafikrettigheder,” fortæller Daniel Kirchhoff, der er Norwegians informationschef i Danmark, til CHECK-IN.dk.

Samtidig er det planen, at basen i Stockholm sidenhen skal følge efter København, således der også her skal opereres på NAI-licensen i stedet for den nuværende NAS-licens fra Norge.

Samme rettigheder
Norwegians konkrete plan om at overgå til EU-driftstilladelsen på basen i Københavns Lufthavn bliver i dag kommunikeret til de flere end 350 ansatte piloter og kabinepersonale i Danmark.

“Vores danskbaserede personale beholder samme arbejdsgiver, ansættelsesforhold samt danske overenskomst, som de har i dag. Vores piloter og kabinepersonale vil ved basemøder i disse dage få al nødvendig information omkring overgangen og de nye muligheder – både for dem selv og for danske rejsende,” understreger Daniel Kirchhoff.

Hos Flyvebranchens Personale Union er man ikke videre begejstrede.

“Det er endnu en bekymrende udvikling i Norwegian.  Dette kan ikke skyldes et produktionsbehov men kun et behov for at flytte rundt på de ansatte – igen. Det tyder på at Norwegian forsøger at løbe fra deres arbejdsgiveransvar – igen ved at flytte de ansatte længere væk fra den reelle arbejdsgiver i moderselskabet,” siger næstformand Anders Mark Jensen..

Norwegian opererer mere end 60 ruter fra Danmark og er det næststørste flyselskab i Københavns Lufthavn. Selskabet beskæftiger i Danmark næsten 400 ansatte i luften og på landjorden.

I alt 46 Boeing 737-fly hos Norwegian opereres i dag på NAI-licensen, mens der stadig er 56 fly på den norske NAS-licens.

 

Relaterede artikler:

Norwegian i ny politisk charmeoffensiv

Norwegian får politisk taletid via CPH

Norwegian-opsplitning var forberedt

110 danske Norwegian-piloter klar til strejke

Kjos og Norwegian-piloter på konfrontationskurs