I forbindelse med de afsluttende simulatortests af Boeings MAX-fly, har de amerikanske myndigheder fundet en ny fejl, der skal rettes, før ny tilladelse kan gives.
Problemerne for Boeing og operatørerne af flyproducentens MAX-fly ser ud til at fortsætte.
Sent tirsdag aften meddelte de amerikanske transportmyndigheder FAA, at der er fundet en ny potentiel risiko, som Boeing bliver nødt til at eliminere, før at der kan blive tilladelse til, at omkring 400 groundede MAX-fly samt flere end hundrede nyproducerede fly kan komme i luften igen.
Fejlen blev opdaget af det uafhængige Technical Advisory Board, som FAA har sat på opgaven til at revurdere de avancerede computersystemer i Boeings MAX-fly. I en simulatortest blev der skabt en situation, hvor testpiloterne havde vanskeligt ved at håndtere flyet.
Kilder fortæller til Air Transport World, at det handler om, hvor hurtigt en særlig chip i computersystemet er i stand til at bearbejde data. Derfor skal Boeing nu finde ud af, om den pågældende chip skal udskiftes, eller om der vil blive tale om en ny opdatering af softwaren.
#FAA Statement on the @Boeing #737Max. pic.twitter.com/pGIkjgnfpn
— The FAA (@FAANews) 26. juni 2019
Kan forlænge groundingperiode
Det er ny 107 dage siden, at MAX-flyene blev sat på jorden efter to dødsulykker med flytypen i henholdsvis Indonesien og Etiopien, hvor samlet 346 mennesker mistede livet.
I begge tilfælde var det fejlagtige informationer i flyets såkaldte AoA-sensorer, der fik det avancerede MCAS-system i MAX-flyet til at tvinge flyets næse nedad i situationer, hvor piloterne forsøgte at få kontrol over flyet som følge af, at automatikken overtog dele af styringen på baggrund af fejlagtige datainput.
Flyselskaberne har haft et begrundet håb om, at MAX-flyene kan opnå myndighedsgodkendelser til at komme tilbage i luften i løbet af september, men den seneste udvikling kan givetvis forlænge grounding-perioden, ligesom det lægger øget pres på Boeing for at omdøbe MAX-flyet, idet passagererne i stigende omfang er blevet utrygge ved flytypen.
I begyndelsen af juni var topcheferne fra verdens flyselskaber samlet til IATA-årsmødet i Seoul. Her sagde koncernchef Tim Clarke fra Emirates, at han ikke forventede, at MAX-flyene ville komme i luften igen før til december.
“Jeg tror ikke, at flyet kommer i luften i de kommende måneder, da der er store holdningsforskelle hos de nationale myndigheder over hele verden, der skal sikre godkendelserne,” lød det fra den magtfulde topchef.
Relaterede artikler
”Sully”: Giv simulatortræning til MAX-piloter
American runder 20.000 MAX-aflysninger
Nye anklager mod Boeing og flere MAX-aflysninger