Pennecon Heavy Civil skal anlægge landingsbanen i den kommende lufthavn i Qaqortoq. (Illustration: Kalaallit Airports | PR)

Strid udsætter byggeri af ny lufthavn i Grønland

Kalaallit Airports har ikke kunnet blive enige med MT Højgaard om anlægsprisen for blandt andet en terminalbygning i den kommende Qaqortoq-lufthavn. Dermed bliver lufthavnen yderligere forsinket.

I Grønland er arbejdet med at anlægge nye lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq i fuld gang, men der er imidlertid opstået en udfordring ved anlæggelsen af lufthavnen i den sidstnævnte by.

Således er den kommende Qaqortoq Lufthavn i det sydlige Grønland rendt ind i problemer, der gør det meget uvist, hvornår den kan åbne. Lufthavnen er i forvejen forsinket i to år, men nu bliver den efter alt at dømme yderligere forsinket.

Kalaallit Airports Domestic, KAIR, har nemlig ved udgangen af august i år opsagt en samarbejdsaftale med MT Højgaard. De to parter har efter langtrukne forhandlinger ikke kunne blive enige om prisen på en totalentreprisekontrakt på byggeri af en terminalbygning, en servicebygning og et AFIS-kontroltårn i den kommende lufthavn. Det skriver det grønlandske medie Sermitsiaq.AG.

”Vores bud lå på mellem 250 og 300 millioner kroner. Men vi har ikke kunnet nå til enighed med KAIR om prisen,” siger Sune Bastrup, administrerende direktør for MT Højgaard Grønland.

Fuld sving i udjævning af terræn i ny lufthavn
Det er således uvist, hvornår anlægsarbejdet af selve lufthavnens bygninger kan gå i gang, og derfor forventes det nu, at lufthavnen ikke kan stå færdig til efteråret 2025. Oprindeligt satsede Kalaallit Airports på, at lufthavnen i Qaqortoq ville stå færdig ved udgangen af 2023, men åbningen blev sidenhen udskudt til 2024.

Arbejdet med at anlægge den nye lufthavn i Qaqortoq står dog ikke helt stille. I løbet af anden halvdel af 2022 og fra marts i år har op mod 50 medarbejdere arbejdet i døgndrift med blandt andet sprængninger og udjævning af terrænet.

Selve landingsbanen i Qaqortoq bliver 1.500 meter lang og bygges af den canadiske anlægsvirksomhed Pennecon Heavy Civil. Banen vil kunne benyttes af alle flytyper, der gøres brug af i Grønland. Terminalbygningen ventes at få et areal på omkring 2.350 kvadratmeter, der kan betjene op mod 100 afrejsende og 100 tilrejsende passagerer i timen.

Den nye lufthavn i Qaqortoq vil altså gøre det meget lettere at komme til hovedbyen i Sydgrønland, da der i dag skal benyttes fly til Narsarsuaq, hvorfra rejsen skal gå videre med helikopter eller skib til Qaqortoq.

Det er det grønlandske lufthavnsselskab Kalaallit Airports, der skal anlægge, eje og drive de nye lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq. Lufthavnene i Nuuk og Ilulissat forventes at åbne i 2024.

 

Relaterede artikler:

Arbejdet med ny lufthavn i Qaqortoq skrider frem

Ballerup-selskab skal levere til lufthavne i Grønland

Nye grønlandske lufthavne får topmoderne udstyr