Ny lufthavn i Berlin kan presse CPH

En ny strømlinet storlufthavn og 30 nye Lufthansa-destinationer kan sætte Københavns Lufthavn under pres, når Berlins nye storlufthavn åbner til juni. De to eksisterende tyske hovedstadslufthavne var i 2011 tilsammen større end Kastrup.

Når Berlins nye storlufthavn, Berlin Brandenburg Airport, åbner den 3. juni i år, kan det sætte Københavns Lufthavn Kastrup under et massivt pres. Lufthansa starter på åbningsdagen nye ruter til 30 destinationer i Europa og Mellemøsten fra den spritnye tyske hovedstadslufthavn og øger antallet af fly stationeret i Berlin fra 9 til 15 Airbus A320-fly.

Samtidig flytter det fremadstormende lokale Air Berlin sine aktiviteter fra Tegel til Brandenburg.

Allerede i dag er de to nuværende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, tilsammen større end lufthavnen i Kastrup. De to lufthavne havde i 2011 tilsammen 24 mio. passagerer. Det er 1,3 mio. mere end Københavns Lufthavns 22,7 mio. passagerer. Det var en fremgang på 7,7 procent i forhold til året før. En større vækst end i Kastrup, hvor trafikken kun voksede med 5,7 procent.

Pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavne tager dog oprustningen i syd med sindsro.

”Vi tror på, at kombinationen af konkurrencedygtige takster til luftfartsselskaberne, et kvalitetsprodukt til passagererne og en generel effektiv lufthavn fortsat vil gøre Kastrup attraktiv,” siger Søren Hedegaard Nielsen. Han mener, det betyder meget for luftfartsselskaberne, at de samlede omkostninger ved at benytte en lufthavn holdes nede. I dag er der stor fokus på lufthavnstaksterne, selvom de ofte kun udgør 3-5 procent af et selskabs driftsomkostninger.

Jyske Berlin-ruter

Den nye lufthavn i Berlin er designet til at gøre transfer fra fly til fly så let som mulig med så korte afstande som muligt. Ingen lange vandreture ud i fingre, som vi kender det fra lufthavne som Kastrup, Stockholms Arlanda lufthavn og Amsterdams Schipol.

I dag er Kastrup den førende port fra Norden ud i Europa med en langt større andel af international transfertrafik end i Oslos Gardermoen og Stockholms Arlanda lufthavne. Den position kan Berlin være med til at rykke ved og medføre, at rejsende fra Norge, Sverige og den danske provins i højere grad flyver uden om Københavns Lufthavn.

Den 4. maj åbner Norwegian en rute med tre ugentlige afgange mellem Aalborg og Berlin, og hos Sun-Air går man med planer om en rute til den nye storlufthavn fra enten Billund eller Århus. Norwegians rute vil være en ren point-to-point rute, mens Sun-Air arbejder på at etablere et codeshare-samarbejde Air Berlin. Det vil give direkte adgang videre ud i verden med det tyske selskabs omfattende rutenet. Sun-Air er franchisepartner med British Airways og den 20. marts får British Airways selskab af Air Berlin i OneWorld-alliancen.

Air Berlin flyver i dag fra den tyske hovedstad til Miami tre gange om ugen og åbner til maj en direkte rute til Los Angeles tre gange om ugen. Netop de to destinationer er henholdsvis nummer fire og et på Kastrups liste over destinationer uden direkte forbindelse fra Amager-lufthavnen.

Konkurrencen fra Berlin og lufthavnene i Helsinki og Amsterdam er noget af det Københavns Lufthavn vil adressere, når lufthavnen præsenterer sin nye strategi omkring 1. marts.

Læs også:

Sun-Air lukker til Helsinki men overvejer Berlin-ruter