Ny Washington-rute vil hente passagerer fra Danmark

Brussels Airlines indsætter sit ottende langdistancefly og åbner en ny rute til Washington D.C. Star Alliance-selskabet vil trække passagerer helt fra Hamburg og København til den nye rute.

Det belgiske luftfartsselskab Brussels Airlines har blot seks mio. årlige passagerer, men alligevel etsolidt grundlag for interkontinentale flyvninger. Selskabet vil nu anskaffe endnu et langdistancefly, således at i alt otte Airbus A330-fly skal betjene de fjerne destinationer i rutenetværket.

Det betyder, at Brussels Airlines fra den 18. juni kan påbegynde fem ugentlige flyvninger til Washington D.C.Det bliver dermed selskabets anden nordamerikanske rute, idet New York blev føjet til rutenetværket sidste år.

Et samarbejde med United Airlines vil betyde, at passagererne vil kunne flyve til 44 destinationer i USA og Canada.

Brussels Airlines nævner specifikt, at selskabet vil forsøge at hente passagerer fra eksempelvis København og Hamburg gennem attraktive tilslutningsmuligheder. Der kan blandt andet lokkes med en sen eftermiddagsafgang til Washington samt full flat beds på Business Class.

“Vi er ekstremt glade for at kunne udvide Brussels Airlines´ interkontinentale rutenetværk og samtidig styrke vores tilstedeværelse på den amerikanske østkyst,“ siger Bernard Gustin, der er CEO for Brussels Airlines.

Større langrutepotentiale end SAS
Mens Brussels Airlines har knapseks mio. årlige passagerer samt et ottende langdistancefly på vej ind i flåden, har SAS til sammenligningover 28 mio. passagerer inklusive datterselskaber, men blot 11 langdistancefly samt et vikarfly i det kommende sommertrafikprogram.

Dermed har det belgiske luftfartsselskab tilsyneladende et større langrutepotentiale end SAS.

Men det har en relativt simpel forklaring. Brussels Airlines opererer i et meget befolkningstungt område i Vesteuropa, hvor der i optageområdet for Brussels Airport er et marked på 22 mio. mennesker i Belgien, det sydlige Holland, det vestige Tyskland og iden nordlige del af Frankrig. Den belgiske hovedstad har isoleret set kun et passagerpotentiale på omkring 1 mio. indbyggere.

SAS opererer med hovedparten af den interkontinentale trafik fra Københavns Lufthavn, der blot har et sekundært optageområde på knap 4 mio. mennesker.

Det er den egentlige årsag til, at Brussels Airlines forholdsmæssigt kan tilbyde en større langdistanceandel end eksempelvis SAS. Herudover ejer Lufthansa 45 procent af selskabet, hvorfor der gennem denne konstellation fødes meget trafik ind til netværket i Bruxelles.

De store europæiske netværksselskaber tjener penge på den interkontinentale trafik, men sætter penge til i Europa-trafikken. Noget kunne tyde på, at Brussels Airlines trods selskabets beskedne størrelse fremover vil bevæge sig i den retning, hvor pengene og væksten ligger.