WOW air. (Foto: Andrew D´Amours)

Ny WOW Air-ejer: Vi er operative fra december

De nye amerikanske ejere til WOW Air-rettighederne har udsat opstarten til december, blandt andet som følge af ændret flykapacitet i markedet.

Den islandske saga om genopstandelsen af WOW Air ser ud til at fortsætte. 

På et pressemøde i begyndelsen af september kunne den amerikanske forretningskvinde Michele Ballarin – også kendt under navnet Michele Roosevelt Edwards – offentliggøre, at hun gennem sit selskab USAerospace Associates LLC havde købt dele af boet efter WOW Air, der gik konkurs tidligere på året.

Det var ifølge Michele Ballarin planen, at de første fly skulle på vingerne igen i slutningen af oktober måned. Det bliver dog ikke aktuelt, da der ikke er åbnet for salg af billetter, ligesom der angiveligt endnu ikke er tilladelser på plads.

Michele Ballarin. (Foto: Washington Post – Getty Images 183135778)

Derfor har der på Island været stor undren over, at den kontroversielle forretningskvinde kom flyvende ind til Reykjavik den ene dag for at annoncere opstarten af WOW Air, for derefter at iagttage total tavshed omkring alt og ikke besvare henvendelser fra presse og andre interessenter.

I luften til december
Det er dog netop lykkedes for det internationale luftfartsmedie FlightGlobal at få USAerospace Associates til at rykke ud med en erklæring. 

“Wow Air forventer at være fuldt operationel i december med billetsalg, der rammer markedet i november. Betydelige markedsjusteringer har fundet sted siden meddelelsen om relanceringen af ​​Wow Air. Denne indskrænkning af flyselskaber (konkursen i Thomas Cook Airlines UK, red.) har givet en stigning i ledig flykapacitet, der tidligere ikke var tilgængelig i sensommeren. Wow Air vil benytte lejligheden til at anskaffe og rekonfigurere vores lanceringsfly i vores kunders og aktionærers interesse,” lyder det i erklæringen.

På det føromtalte pressemøde i september forklarede Michele Ballarin, at det nye WOW Air – også kaldet WOW 2 – vil benytte både Airbus og Boeing-fly. 

Ingen ansøgning i Dulles-lufthavn
Første rute skal ifølge Michele Ballarin være mellem Washington Dulles Airport og Keflavik Airport, men tilsyneladende er der ingen aftaler på plads endnu. FlightGlobal har den 8. oktober været i kontakt med Metropolitan Washington Airports Authority (MWAA), der driver Dulles-lufthavnen, og her bekræfter en talskvinde, at der i august var et møde med de nye investorer. Sidenhen har man ikke hørt noget.

WOW Air planlægger i første omgang at sende to fly på vingerne, og herefter er det planen, at der i sommeren 2020 skal beskæftiges fire fly, og på sigt op imod 12 fly.

 

Relaterede artikler:

“Somalias moder” står bag WOW-genfødsel

WOW Air genopstår med amerikanske ejere

Amerikansk forretningskvinde vil genoplive WOW air