Danmark, Norge og Sverige skal sidst på måneden i Oslo mødes med Rusland i et nyt forsøg på at modernisere aftalen om rutetrafik og overflyvninger.
De skandinaviske regeringer har gennem mange år forsøgt at modernisere luftfartsaftalen mellem de tre skandinaviske lande på den ene side og Rusland på den anden side. Den nugældende aftale er fra 31. marts 1956 og blev indgået med Sovjetunition, og aftalen blev i 1990 efterfølgende tiltrådt af Rusland.
Der kan muligvis komme ny og tiltrængt bevægelse i forhandlingerne, når repræsentanter for de russiske myndigheder kommer på besøg i Oslo den 28. og 29. juni, hvor de relevante myndigheder fra Danmark, Norge og Sverige vil være til stede.
“Formålet med forhandlingene er at modernisere de eksisterende aftaler for ruteflytrafik mellem de skandinaviske lande og Rusland. Drøftelserne omfatter også overflyvninger, både indenfor og udenfor rammen af aftalerne,” bekræfter Ann-Kristin Hansen, seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet i Norge.
Udover den oprindelig aftale fra 1956 er der den 8. juli 1998 indgået et tillæg om overflyvning af Sibirien på ruter mellem København og Asien, ligesom en tillægsaftale fra 7. september 2005 giver mulighed for at lade flere operatører flyve mellem Danmark og Rusland – dog begrænset til en operatør fra hvert land på de enkelte ruter.
Forløse potentiale på russisk marked
I Københavns Lufthavn har man i flere år haft et ønske om at få moderniseret trafikaftalen med Rusland, fordi den nuværende aftale ifølge lufthavnen hæmmer konkurrencen og bremser en mulig vækst. CPH´s Vækstkomité har tidligere bragt sagen op for den danske regering med opfordring til, at der skulle lægges pres på russerne.
I mellemtiden har flytrafikken til Rusland været faldende som følge af den russiske Rubel-krise og internationale sanktioner mod landet i forbindelse med Ukraine-konflikten. Således har SAS i løbet af det seneste år lukket selskabets ruter fra både København og Stockholm og betjener således kun Sankt Petersborg i dag. Men Københavns Lufthavn mener stadig, at der er behov for en mere moderne luftfartsaftale.
“Det er mindst ligeså vigtigt i dag, som det var for nogle år siden. Det er vigtigt, at vi får forløst potentialet på det store russiske marked med rejsende begge veje, og vi er ikke i tvivl om, at det russiske marked fortsat vil være af stor betydning for dansk erhvervsliv,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.
Mange nye ruter østover
Men forhandlingerne med russerne handler ikke alene om rettigheder til at lade flere operatører flyve til flere russiske lufthavne. Det handler i høj grad også om at få adgang til at overflyve russisk territorium på favorable vilkår.
“Flere muligheder for at overflyve Rusland, kan få det asiatiske marked til at åbne sig op, så en modernisering af luftfartsaftalen kan bane vejen for øget udbud og konkurrence på Asien-ruterne også,” mener Kasper Hyllested.
Det ligger således mellem linjerne, at Københavns Lufthavn gerne vil have konkurrence til Asien-ruterne til blandt andet Beijing og Shanghai, som SAS i dag betjener. Et af de flyselskaber, der kunne tage kampen op med SAS, er Norwegian, som da også bekræfter, at selskabet står på spring til at udnytte en reformering af Ruslands-aftalen.
“Norwegian er optaget at få de samme overflyvningsmuligheder over Rusland som vores konkurrenter. Sådan er det desværre ikke i dag, hvor vi må flyve en større omvej på omkring en time, når vi skal mellem Skandinavien og Bangkok,” siger Daniel Kirchhoff, der er informationschef for Norwegian i Danmark, til CHECK-IN.dk. “Får vi samme vilkår som vores konkurrenter, kommer vi, med vores store flybestilling og vækstplanerne fra Danmark, til at åbne mange ruter østover og dermed flyve mange turister ind til Danmark, som vil bidrage til vækst og jobskabelse her i landet,” siger informationschefen.