Det nye flyselskab, der skal styrke Air Frances konkurrenceevne på langdistanceruterne skal hedde JOON og satser på de 20-35 årige millennials.
Det startede som et projekt, der fik arbejdstitlen Boost. Men nu er navnet fundet til det nye Air France-selskab, der skal styrke det interkontinentale ruteudbud baseret på en mere enkel og billigere omkostningsplatform.
Navnet er JOON, og selskabet er klar med de første mellemdistanceruter fra Paris-Charles de Gaulle lufthavnen i slutningen af oktober. Næste forår er det så planen, at man vil tage hul på langdistancesatsningen.
Hos Air France understreger man, at JOON ikke skal markedsføres som et lavprisflyselskab, idet det er baseret på de produkter og servivces. der er kendt fra moderselskabet. Målgruppen er meget veldefineret, da det er de såkaldte millennials mellem 18 og 35 år, der er i sigtekornet. En generation, der behersker den digitale verden, er globalt orienteret og elsker at rejse.
JOON er udviklet som et livsstilsbrand, der skal gå lige direkte ind hos millennial-generationen, og ifølge Air France er navn og visuel identitet udformet til at skabe en verdensomspændende kundegruppe i dette købestærke segment.
“Vi begyndte med at skabe dette nye brand, som skal betyde noget for vores målgruppe, der er mileinnials. Vores mission var enkel, da det handlede om at finde en navn, der skal illustrere en positiv sindstilstand. Denne generation har inspireret os meget: epikuræiske (søger sanselige nydelser, red.) og forbundet med teknologi, de er opportunistiske i en positiv forstand, da de forstår at nyde hvert øjeblik og er på jagt efter kvalitetsoplevelser, som de ønsker at dele med andre. JOON er et brand, der bærer disse værdier,” siger Caroline Fontiane, der er branddirektør hos Air France.
En global rejseoplevelse
Først i løbet af september vil Air France løfte sløret for detaljerne i JOON´s brandstrategi. Men allerede nu ligger det fast, at kabinepersonalet vil blive iført nogle meget smarte og enkle uniformer, så de kommer til at ligne deres målgruppe bedst muligt.
“Med JOON har vi skabt et ungt brand, som vil skabe ny fremdrift for koncernen. Vi kommer til at tilbyde vores millennial-kunder mere end blot en flyvning og en billetpris. JOON vil tilbyde en global rejseoplevelse,” lyder det fra Dominique Wood, der er koncerndirektør for brand og kommunikation hos den franske luftfartskoncern.
Samtidig med præsentationen selskabet og dets nye identitet, kunne Air France afsløre navnet på den person, der skal bringe JOON sikkert i luften. Den nye administrerende direktør bliver 48-årige Jean-Michel Mathieu, der har erfaring fra mange år i Air France-KLM i funktioner i netværk, revenue management, digitale services og kunderelationer. JOON-chefen træder samtidig ind i det central ledelsesorgan i Air France.
Relaterede artikler:
Syv nye langdistanceruter i 2017 fra Air France-KLM
28 fly til nyt Air France-lavprisprojekt