Metalhuset på Molestien i København, hvor Dansk Metal har hovedsæde. (fFoto: Dansk Metal)

Nyt konfliktvarsel fra Dansk Metal

Dansk Metal varsler konflikt og blokade mod SAS Crew Services Denmark, der så dagens lys i midten af juni efter at have været etableret som skuffeselskab et par måneder tidligere.

Den 14. juni 2022, skiftede skuffeselskabet KR 646 A/S navn til SAS Crew Services Danmark A/S, og direktion og bestyrelse blev skiftet ud med ledende medarbejdere i SAS.

Det var med til at skade forhandlingsmiljøet mellem piloterne og SAS-ledelsen og var den direkte årsag til, at Dansk Metal for et par uger siden valgte at varsle sympatikonflikt for de 200 flyteknikere i SAS.

Nu har Dansk Metal imidlertid også varslet konflikt og blokade mod SAS Crew Services Denmark A/S, hvis SAS skulle finde på at flytte produktion over i dette selskab på nye overenskomster.

”Når man kender SAS’ historik med datterselskaber, så er det meget opsigtsvækkende, at SAS-ledelsen har oprettet et nyt datterselskab lige netop dagen efter, at piloterne varslede strejke første gang.

Vi vil ikke risikere, at ledelsen igen laver det samme nummer med at flytte arbejde og produktion over i tomme selskaber for at omgå overenskomsten. Det er det, de tidligere har gjort med datterselskaberne Link og Connect. Derfor har vi varslet blokade mod det nye selskab,” siger forhandlingschef i Dansk Metal Keld Bækkelund Hansen.

Dansk Metal: Under lavmålet
Dermed skærpes konflikten yderligere, mens det fyger med beskyldninger fra begge sider i forhold til, hvem der har ansvaret for, at det er endt i en konflikt. En situation, der ikke er blevet bedre, siden SAS har besluttet at søge konkursbeskyttelse i USA.

“Det bekræfter desværre det klare indtryk, vi har fået under forhandlingerne med SAS-ledelsen. De har på intet tidspunkt reelt ønsket en aftale med deres medarbejdere. Det har været spil for galleriet. Hver gang ledelsen fik det, de bad om i forhandlingerne, fremsatte de nye krav,” lyder det fra Keld Bækkelund Hansen.

”Vi havde forhandlet en aftale på plads i Stockholm, som SAS-ledelsen valgte at løbe fra og stille nye krav til. De er bevidst gået efter en konflikt, så de nu kan sige, det er medarbejdernes skyld. Ansøgningen til konkursbeskyttelse under amerikansk ret fylder flere hundrede sider, så det siger sig selv, at de nok ikke har lavet det over natten. Det har været flere måneder undervejs. Det er under lavmålet, at ledelsen nu fremstiller det som om, det er piloternes skyld”.

Forhandlingschefen kalder fremgangsmåden for “en rystende adfærd fra en virksomhed, der har den danske stat i ryggen.”

 

Relaterede artikler:

SAS: Der bliver noget at reparere på

SAS søger konkursbeskyttelse i USA

SAS-strejken er en realitet