Selvom Odense Lufthavn har fået succes med charterflyvninger, så drømmer lufthavnsdirektøren ikke om at gå skridtet videre og blive Ryanair-lufthavn.
Ryanair forventer i 2011 at transportere mere end 180.000 passagerer fra Aarhus Lufthavn, og det irske lavprisselskab ville sandsynligvis over en årrække kunne tiltrække omtrent lige så mange passagerer til Odense Lufthavn, der i 2011 havde 21.000 passagerer.
Men det får ikke den fynske lufthavns direktør til at falde på halen.
”At få Ryanair til lufthavnen ville sandsynligvis øge omsætningen inde i Odense by, men det ville ikke kunne ses på mit regnskab. Vi har ikke råd til at få Ryanair ind, som det er nu. Vi vil hellere satse på kvalitet, for at få det til at passe ind i den samlede strategi for lufthavnen,” siger lufthavnsdirektør Peter J. Høgsberg, og understreger, at lufthavnen slet ikke er i kontakt med Ryanair.
”Desuden må vi starte med at kravle, inden vi kan gå. Mange fynboer ved ikke at vi findes og at der er et alternativ til Billund og Kastrup,” siger Peter J. Høgsberg.
Han har flere gange sendt to medarbejdere rundt på Fyn for at gøre opmærksom på eksistensen af ”Hele Fyns lufthavn”, der er ejet af fem fynske kommuner.
”Vi har ikke en hel boulevard af butikker, som i Kastrup eller Billund. Til gengæld oplever passagererne en nærhed, som de ikke finder ret mange andre steder. Det er nemt og bekvemt. Det prøver vi at dyrke endnu mere og lave en form for ”loungestemning” i hele lufthavnen,” forklarer Peter J. Høgsberg, der har været direktør for den fynske lufthavn siden foråret 2011.
Tiltaler de uerfarne
Efter at have stået næsten ubenyttet hen i adskillige år, begyndte de første charterselskaber at melde deres ankomst i 2007. I den kommende sommersæson har lufthavnen omkring en håndfuld ugentlige afgange til sydens sol. At der kun er 100 meter fra parkeringspladsen til flyet er noget der tiltaler især de, der ikke er så erfarne ud i at begå sig i en stor lufthavn.
”Især ældre mennesker er glade for at rejse fra Odense. Mange af dem ville ikke kunne overskue at rejse fra Billund eller Københavns Lufhavn. De kan ganske enkelt ikke blive væk i vores lufthavn,” siger lufthavnsdirektøren.
Han oplever ofte, at ældre mennesker kommer forbi og rekognoscerer om torsdagen eller fredagen, hvis de skal rejse sydpå om lørdagen. Den mulighed ville de fynske rejsende ikke have, hvis rejsen startede i København.
Lufthavnsdirektøren har blandt andet en fortid i en af lufthavnens virksomheder, Air Alpha, og arbejder blandt andet ihærdigt med også at gøre Odense Lufthavn til Europas førende testcenter for ubemandede fly.
Foto: Jesper Larsen / Luftfoto Danmark / Eagle Luftfoto.
Læs også:
Charterselskaber har stadig appetit på Odense Lufthavn