Den 1. juli 2000 foretog man den officielle indvielse af Øresundsforbindelsen. Her ti år senere har Øresundsbroen sikret stor fremgang for togtrafikken – og gjort Sverige til DSB’s andet hjemmemarked.
Store broer med jernbaneforbindelser kan gøre toget til et særdeles attraktivt transportmiddel. Det har både Øresundsbroen og Storebæltsbroen bevist − begge steder er der sket en kraftig stigning i brugen af den kollektive trafik.
»Der er ingen tvivl om, at broer med jernbaneforbindelser flytter markedsandele over i toget. Det så vi tydeligt, da Storebæltsforbindelsen åbnede og forbandt landsdelene. Det samme med Øresundsforbindelsen, der har bundet to store byer og deres opland sammen til én stor region,« siger trafikforsker og adjunkt fra DTU, Alex Landex.
For DSB har de faste forbindelser over Sund og Bælt betydet et gigantisk løft i antallet af passagerer. Siden Øresundsforbindelsen blev taget i anvendelse, er antallet af togpassagerer over Øresund godt og vel fordoblet fra knap 5 millioner mennesker i 2001 til nu 10,5 millioner. Samtidig har toget øget sin markedsandel af passagererne fra 19 procent i 2001 til nu 29 procent. Næsten hver tredje rejsende over Øresund vælger altså toget som transportmiddel.
Også forStorebælt er antallet af passagerer steget markant siden starten og administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen, peger især på den kortere rejsetid som årsagen til, at stadig flere vælger toget.
»Storebæltsbroen og Øresundsbroen har med al tydelighed vist, at hvis man gerne vil have folk til at køre klimavenligt med den kollektive trafik, er det nødvendigt at investere i store infrastrukturprojekter. DSB oplevede et massivt boom i antallet af passagerer, både da Storebæltsbroen og da Øresundsbroen blev taget i brug. Den kortere rejsetid har gjort toget til et langt mere attraktivt transportmiddel« siger administrerende direktør Søren Eriksen.
I dag kører DSBFirst 20-minutters drift det meste af døgnet over Øresund, og så sent som i 2008 udvidede man og begyndte at køre 10-minutters drift mellem København H og Malmö Syd, Svågertorp, i morgen- og eftermiddagsmyldretiden.
De svenske len og DSB råder til sammen over 80 Øresundstog. De svenske len har 10 ekstra Øresundstog i bestilling, og det samme har DSB, så inden for en overskuelig fremtid råder vi til sammen over 100 togsæt. Udvidelsen, der giver 25 procent mere sædekapacitet, er nødvendig for at kunne imødekomme den store efterspørgsel i trafikken over broen.
De faste forbindelser har også haft stor betydning for DSB som forretning.
»I dag kører vi flere strækningskilometer i Sverige end i Danmark, og Øresundsbroen har været med til at virkeliggøre DSB’s ambitioner om at gøre Sverige til vort andet hjemmemarked, så 25 procent af vores passagerer nu er svenskere,« siger Søren Eriksen.
»Med togforbindelsen over sundet fik København et helt nyt opland. Det betød blandt andet, at DSB kunne befordre svensk arbejdskraft til København, og det var medvirkende til at løfte det økonomiske opsving i hovedstaden,« siger Alex Landex.
Ifølge Øresundsinstituttet, deranalyserer trafik, trends og bevægelser i Øresundsregionen, har toget væreten helt central spiller i integrationen mellem den danske og svenske Øresundsregion.
»Uden toget havde man for eksempel ikke set det store antal danskere flytte til Sverige. Med toget kan de bo i Sverige og arbejde i Danmark,« siger Anders Olshov, der er administrerende direktør på Øresundsinstituttet.
Øresundsforbindelsen blev indviet 1. juli 2000 som enkombineret bro- og tunnelforbindelse mellem Danmark og Sverige. Konkret består forbindelsen af Øresundstunnelen mellem Amager og den kunstige ø Peberholmsamt Øresundsbroen, en kombineret bjælkebro og skråstagsbro mellem Peberholm og Lernacken (syd for Malmø) i Skåne. Øresundsforbindelsens totale længde på 15,9 kilometer består afen motorvej og et dobbelt jernbanespor.