CRJ1000 fra Bombardier.

Officielt: Mitsubishi overtager CRJ-produktion

Japanske Mitsubishi køber Bombardiers produktion af regionale CRJ-jetfly. Dermed har canadiske Bombardier frasolgt hele sin produktion af kommercielle passagerfly.

Det japanske industrikonglomerat Mitsubishi Heavy Industries er blevet enige med Bombardier om at overtage den canadiske flyproducents tabsgivende produktion af regionale CRJ-jetfly.

Mitsubishi betaler omkring 550 millioner amerikanske dollar (svarende til cirka 3,6 milliarder kroner) kontant for CRJ-programmet plus omkring 200 millioner dollar (svarende til cirka 1,3 milliarder kroner) i passiver.

Mitsubishi har produceret kampfly og helikoptere til det japanske militær siden 1980erne, og har gennem mange år også leveret komponenter til den civile luftfart. I 2008 etablerede Mitsubishi et datterselskab, der har arbejdet på at udvikle og producere et 90-sæders regionalt passagerfly med navnet Mitsubishi Regional Jet.

Mitsubishi er dog kommet adskillige år bagud med udviklingen af det nye fly, som oprindeligt skulle være leveret til det japanske flyselskab ANA i 2013. Nu forventes den nye flytype tidligst at blive certificeret næste år.

Med handlen får Mitsubishi adgang til Bombardiers netværk af CRJ-servicecentre, hvilket er et af de sidste elementer, der mangler for, at Mitsubishi kan gennemføre ambitionerne om at producere og servicere egne fly frem for blot at være underleverandør til den civile luftfart.

40 CRJ-fly skal produceres næste år
Bombardier fastholder ifølge aftalen med Mitsubishi produktionsanlæggene til CRJ-flyene i Quebec i Canada og forventer at afslutte produktionen af ​​de resterende 40 ordrer på CRJ-fly i anden halvdel af 2020 på vegne af Mitsubishi.

Når produktionen af de 40 fly er afsluttet, kan det meget vel være helt slut med at producere CRJ-fly. En talsmand for Mitsubishi afviser over for Forbes at kommentere på, om virksomheden ville genoptage CRJ-produktionen andetsteds.

Salget af CRJ-fly blomstrede i 1990erne, hvor flytypen var med til at gøre Bombardier-fabrikkerne til verdens tredjestørste producent af passagerfly. Men de seneste år har Bombardier været i hård konkurrence med brasilianske Embraer, og CRJ-produktionen har givet underskud.

C-serien og Dash 8-programmet også solgt
For to år siden solgte Bombardier en majoritetsandel af sin C-serie til Airbus. Det betød, at flytyperne CS100 og CS300 senere blev omdøbt til A220-100 og A220-300 og nu bliver produceret og solgt af den europæiske flyproducent.

I november sidste år solgte Bombardier også Dash 8-programmet – inklusive 100, 200 og 300-serien samt Q400 – til den canadiske flyproducent Viking Air Limited via moderselskabet Longview Aviation Capital.

 

Relaterede artikler:

Japanere vil overtage Bombardiers CRJ-produktion

Bombardier sælger sit Dash 8 Q400-program

A220 er navnet på Airbus’ nye flytype