Besætning fra Norwegians Boeing 737-800 (Foto: Norwegian | PR)

Overskud på 128 millioner kroner i Norwegian

Norwegian levererede i tredje kvartal et overskud på 128 millioner kroner. Driftsresultatet er dog stadig negativt, og trods god bookingfremgang, kan de stigende brændstofpriser få betydning.

Norwegian har torsdag morgen præsenteret resultatet for tredje kvartal af 2021, og det viser noget overraskende et overskud på 168,7 millioner norske kroner, eller hvad der svarer til 128 millioner danske kroner.

Resultatet er skabt på baggrund af en omsætning på 1,93 milliarder norske kroner (1,46 milliarder danske kroner), og driftsresultatet før finansielle poster og skat landede på et underskud 621,6 norske kroner (472 millioner danske kroner). Det var således finansielle indtægtsposter, der tryllede et driftsunderskud om til et overskud på bundlinjen.

“Resultaterne for tredje kvartal viser tydeligt, at tiltagene vi har gennemført for at sikre selskabets fremtid, ved at reducere gæld og økonomiske forpligtelser samtidig med forbedring af omkostningseffektiviteten, er lykkedes. Vi oplever også en fortsat positiv trend, når det gælder bestillinger af rejser længere frem i tiden, og et stadig stigende antal passagerer vælger Norwegian og vort rutenetværk i Europa,” udtaler koncernchef Geir Karlsen.

Fald i supplerende indtægtsstrømme
At den samlede omsætning på 1,93 millarder kroner, kom 388 millioner kroner fra de såkaldte ancillary revenues, der er supplerende indtægtsstrømme fra gebyrer og afgifter, som passagerer betaler for bagage, sædevalg, måltider og andet.

Selvom der var tale om en stigning i forhold til samme kvartal året før, så er der samtidig noteret et fald på 24 procent per passager, hvilket kan blive en bekymrende trende for Norwegian, da der stadig er en betydelig ubalance mellem enhedsindtægter og enhedsomkostninger.

For hver produceret passagersædekilometer hentede Norwegian 0,39 norske kroner i indtægter, mens omkostningerne tilsvarende var 0,65 kroner. Dette gab kan ikke dækkes af de faldende ancillary revenues, hvorfor det negative driftsunderskud stadig er en realitet.

Det er dog værd at notere sig, at Norwegian i tredje kvartal havde et positivt cash flow fra driften på 443 millioner norske kroner.

Fleksible leasingaftaler på flyene
Norwegian fortsætter genopretningen på baggrund af de positive bookingtal og den stærke efterspørgsel i markedet, hvor Danmark stadig er det næststørste marked tæt forfulgt af Spanien.

Derfor er det planen at beskæftige op til 70 fly i 2022, hvor selskabet i øjeblikket har 51, mens der netop er indgået leasingaftaler på yderligere 13 fly til levering i fjerde kvartal af 2021 og første kvartal af 2022.

Samtidig understreger Norwegian, at selskabet frem til næste forår har “power-by-the-hour”-leasingaftaler på flyene, hvorfor det giver mulighed for fleksibelt at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen.

“Tredje kvartal viste en opmuntrende fremgang salgsmomentum på alle markeder, og denne tendens fortsætter ind i fjerde kvartal, hvor oktober forventes at levere en belægning på omkring 80 procent. Den fortsatte stigning i brændstofpriserne forventes at blive delvist opvejet af virksomhedens positive genopretning efter pandemien,” hedder det i regnskabsmeddelelsen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian indgår leasingaftaler på yderligere 13 fly

Tæt på en million passagerer hos Norwegian

Norwegian lander driftsunderskud på 1,6 mia. kroner