Oversøiske lavprisflyvninger fra 1.000 kroner per enkeltrejse

Det norske lavprisflyselskab Norwegian kunne tirsdag ved en luftfartskonference i København løfte mere af sløret for selskabets planer om at etablere lavprisflyvninger til Nordamerika og Asien. Første afgang bliver i slutningen af 2012 eller i begyndelsen af 2013 til enkeltvejspriser fra 1.000 kroner.

Tirsdag afholdt konsulent- og medievirksomheden en velbesøgt konference på Hilton Copenhagen Airport i København. Temaet var fremtidens marked for interkontinentale lavprisflyvninger.

Blandt talerne var repræsentanter fra de to norske udfordrere Norwegian Air Shuttle og FEEL Air, mens SAS og Icelandair indtog rollen som selskaber, der skulle forsvare markedspositionen i forhold til de indtrængende lavprisflyselskaber.

På konferencen kom det frem, at Norwegian vil påbegynde lavprisflyvninger til Bangkok og New York, så snart selskabet får leveret de første Dreamliner 787-fly. Det vil tidligst ske i efteråret 2010 og senest i løbet af foråret 2013.

SAS: Norwegian vil sælge under produktionspris

Dermed er bolden gik op til et veritabelt slag om det skandinaviske marked for langdistanceflyvninger. Norwegian´s kommercielle direktør Daniel Skjeldam afslørede på konferencen, at selskabet vil flyve til priser fra 1.000 kroner per vej fra København til New York.

Denne påstand stillede SAS sig naturligvis skeptisk overfor og kaldte det i en kommentar “useriøst“ at markedsføre konceptet således. “Vi har beregnet, at omkostningen for at producere et flysæde på ruten fra København til New York med en Boeing 787 Dreamlinervil være1.600 kroner. Hvis Norwegian vil sælge dette sæde for 1.000 kroner, vil det være betydeligt under produktionsprisen, og det kan man ikke tjene penge på,“ sagde Vice President, Partners & Intercontinental Network, Simon Pauck Hansen fra SAS.

Det handler naturligvis om en pris- og markedsføringsstrategi, hvor Norwegian vil lokke kunderne til med de lave kampagnepriser. Men det norske lavprisflyselskabs nye Dreamliner-fly vil blive indrettet i en version med 291 sæder, hvorfor kun en begrænset del af disse sæder vil blive solgt til kampagnepris.

Daniel Skjeldam fra Norwegian fremhævede de lave driftsomkostninger på Boeing 787 Dreamliner-flyet, der vil kunne give Norwegian en særlig konkurrencefordel. “Det er omkring 140.000 norske kroner billigere at producere en returflyvning fra Bangkok og 95.000 norske kroner billigere at producere en returflyvning til New York sammenlignet med SAS og selskabets Airbus A330/340-fly.“

Med denne omkostningsfordel vurderer Norwegian-direktøren, at selskabet vil kunne tilbyde interkontinentale lavprisflyvninger til en pris, der er cirka halvdelen af de ekisterende markedspriser hos konkurrenterne. Hos SAS koster en returrejse til New York omkring 5.000 kroner, mens Icelandair har den laveste pris omkring 3.500 kroner.

Konferencen gav således svar på, hvilket prisniveau lavprisflyselskaberne vil udbyde billetter til samt at operationen starter i 2012/13. Endelig blev det bekræftet, at Norwegian vil flyve fra såvel Stockholm, Oslo og formentlig også København, mens FEEL Air udelukkende vil koncentrere sine kommende ruter omkring Stockholm og Oslo, hvor konkurrencen ikke er så markant som i Københavns Lufthavn.