En stor ordre kan ligge i kortene for Philippine Airlines. Flyselskabet forudser, at efterspørgslen vil stige i den nærmeste fremtid, men selskabets planer er blevet forsinket.
Philippine Airlines går med planer om at lægge en stor ordre på fly. Det sker, fordi flyselskabet vurderer, at efterspørgslen på rejser vil fortsætte med at vokse, oplyser selskabets administrerende direktør, Stanley Ng, til mediet ABS-CBN News.
Planen er dog ikke hugget i sten, og man overvejer således stadig, om man skal anskaffe flere fly. Philippine Airlines havde sidste år planlagt at foretage en undersøgelse om bestillinger af nye fly, men den blev forsinket.
Fornemmelsen er dog, at det er den rigtige vej at gå, fordi der både bliver bygget nye lufthavne i det asiatiske land, og fordi turismen er en voksende industri.
”Sidste år ville vi både foretage undersøgelsen og lægge en plan med et længere perspektiv. Denne plan flugter med udviklingen, vi ser her i Filippinerne. Der er en ny lufthavn på vej, og ny kapacitet vil komme til, og det skal vi være klar til,” siger den administrerende direktør om udviklingen.
Han tilføjer:
”Vi kan ikke bestille flyene, når lufthavnen allerede er taget i brug. Det handler om at tænke fremad.”
Kan have op mod 100 fly på vej
Stanley Ng fortæller, at hvis man lægger alle de uafsluttede ordrer, som flyselskabet har, sammen, er der rundt regnet tale om 100 nye fly, som kan komme til Philippine Airlines.
Indtil videre har man bestilt ni widebody Airbus A350-1000, og man holder muligheden åben for at tilføje tre flere til ordren. Det første af flyene bliver leveret næste år, mens man også forventer 13 Airbus A321 neo-fly i løbet af 2026.
Philippine Airlines er ikke det eneste selskab, som har store fremtidsplaner i Filippinerne. Konkurrenten Cebu Pacific har tidligere oplyst, at man køber op mod 152 fly fra Airbus – den største bestilling af fly i det asiatiske land. Ligesom Philippine Airlines forventer Cebu Pacific også et voksende marked.
Under corona opbyggede Philippine Airlines i øvrigt en stor gæld, og man blev tvunget til at søge konkursbeskyttelse under den særlige amerikanske chapter 11-ordning. Rekonstruktionen af selskabet, som blandt andet førte til en ændret sammensætning af flåden, blev færdiggjort i starten af 2022.
Relaterede artikler:
DAT køber to nye fly: Kun et får lov til at overleve