En Boeing 737 fra Ryanair ved terminalen i Dublin Airport. (Foto: Tonkie)

Passager får erstatningskrav på 110.000 kroner (opd.)

160 passagerer endte med at have en dag mindre end planlagt på spansk ferieø, fordi en uregerlig rejsendes opførsel betød, at et Ryanair-fly måtte omdirigeres. Nu kræver selskabet erstatning.

(Historien er efter udgivelse blevet opdateret med nye oplysninger. De findes i bunden)

Uregerlige passagerer er en hovedpine for såvel besætningsmedlemmer som lufthavnsansatte, da den slags enten højrøstede eller i værste fald påvirkede rejsende fra tid til anden laver problemer og er til gene for både ansatte og andre flypassagerer.

De senere år er flere initiativer såsom deling af de problematiske passagerer identitet flyselskaberne imellem eller oplysningskampagner, der skal komme den dårlige opførsel til livs, blevet sat i søen, men et flyselskab går mere håndfast til værks.

Lavede ballade på Lanzarote-flyvning
Kort før jul meldte Ryanair nemlig ud, at en uregerlig passager var blevet dømt som følge af en hændelse, hvor personen skabte røre på en flyvning til Athen i juli 2020, fordi den rejsende nægtede at rette sig efter besætningsmedlemmernes anvisninger.

Ryanair har nultolerance over for den slags opførsel, og derfor endte det med at være op til en domstol i Grækenland at vurdere hændelsen. Afgørelsen blev, at den uregerlige passager blev idømt fem måneders betinget fængsel og en bøde på 400 euro (3.000 kroner).

Nu har Ryanair overdraget endnu en sag til retten. Denne gang har selskabet ved en irsk domstol rejst et erstatningskrav på 15.000 euro, hvilket svarer til 110.000 kroner, mod en rejsende, der den 9. april sidste år var ombord på flight FR7124 mellem lufthavnene i Dublin og Lanzarote.

Ifølge flyselskabet førte personens opførsel til, at flyet var nødt til at lande i Porto, hvor det måtte forblive natten over, hvilket betød, at de 160 passagerer dermed ankom en dag senere, end det var meningen, til Lanzarote.

Kalder det uacceptabelt
En talsperson fra Ryanair forklarer, at beløbet, der nu rejses i erstatningskrav, modsvarer de udgifter, som flyselskabet havde til overnatningen og andre indkøb til passagererne i Porto samt omkostningerne til den uplanlagte landing, da flyvningen blev omdirigeret.

”Det er uacceptabelt, at passagerer, hvoraf mange er på vej afsted med familie eller venner for at nyde en afslappende sommerferie, bliver unødigt forstyrret og mister tid på ferien som følge af én uregerlig passagers opførsel.”

”Det her er blot et eksempel på de konsekvenser som passagerer, der er forstyrrende på flyvninger, vil møde på baggrund af Ryanairs nultolerancepolitik. Vores håb er, at det vil dæmme op for lignende forstyrrende adfærd ombord på flyvninger.”

Opdateret mandag den 13. januar klokken 09.35
Ryanair har mandag offentliggjort en række supplerende oplysninger om hændelsen, der har ført til erstatningskravet.

Det oplyses nu, at den uregerlige passagers opførsel undervejs på flyvningen førte til, at personen blev anholdt, da flyet landede i Porto. Det irske lavprisflyselskab gør desuden rede for, hvordan man er nået frem til beløbets størrelse.

I opgørelsen fremgår det, at brændstofudgifterne udgør 800 euro (6.000 kroner), indkvartering for passagerer og besætning beløber sig til 7.000 euro (52.225 kroner), mens omkostninger til landing og handling i lufthavnen i Porto er endt på 2.500 euro (18.650 kroner).

Tab af salg ombord opgøres til 750 euro (6.000 kroner), udgifter til nye besætningsmedlemmer var 1.800 euro (13.430 kroner) og slutteligt har man betalt 2.500 euro (18.650 kroner) i forskellige juridiske udgifter i Portugal.

I alt ender man derfor på 15.350 euro (114.500 kroner), hvilket er en kende højere end det beløb, som selskabet i første omgang meldte ud.

I samme ombæring opfordrer Ryanair politikerne i EU til at sætte et loft over mængden af alkohol, som passagerer kan købe i lufthavnen således, at rejsende kun kan få fingre i to alkoholiske drikke ved fremvisning af boardingkort.


Relaterede artikler:

Luftfarten i Norge vil dårlig opførsel til livs

KLM vil stoppe uregerlige passagerer

Vil fjerne dårlig stemning i lufthavnene