Personale fra HK Luftfart i aktion på en af de store rejsedage. (Foto: HK Luftfart | Facebook)

Vil fjerne dårlig stemning i lufthavnene

HK Luftfart har igangsat en kampagne, der skal hjælpe både de rejsende og personalet i lufthavnene. Målet er at undgå, at de rejsende ryger op i det røde felt på turen gennem lufthavnen.

Rejsestress er noget, de fleste kender, og det bliver ikke bedre, hvis der er tilsat en vis portion nervøsitet. Det er der for en del rejsende, når der flyves på sommerferie, og det kan af og til ende med verbale udfald mod lufthavnspersonalet.

Derfor har HK Luftfart i samarbejde med HK Privat igangsat en kampagne, der sætter fokus på den vrede, som passagererne udviser. Kampagnen, der hedder “God forberedelse. God ferie” skal forberede passagererne på oplevelsen i lufthavnen, så de får en bedre start på ferien. 

Nøgleordet er nemlig forberedelse, for det er med tiden blevet mere komplekst at rejse, idet der findes mange forskellige billettyper, der har forskellige ting inkluderet, mens der skal betales for andet.

Det er ikke altid helt nemt at finde ud for flypassagerer, der ikke er rejsevante, og det kan ofte skabe konflikter, når der opdages, at der skal betales for noget, som man havde opfattelsen af var inkluderet i prisen.

Fire nøgleområder
Kampagnen fokuserer på fire områder, der rummer kendte udfordringer for flypassagerer. Først og fremmest er der de mange nye billettyper, hvor der ikke er indchecket bagage med i prisen, og hvis man møder op i lufthavnen med masser af bagage, skaber det hurtigt udfordringer.

Der er også forskelle på flyselskabernes regler for størrelse og vægt af bagage – både håndbagage og indchecket bagage. Her skal håndbagage nogle gange placeres i lastrummet mod betaling, hvis der er medbragt for meget. Det er også ærgerligt at have pakket en kuffert, der vejer 20 kilo, når der kun er tilladt 15 kilo bagage med et specifikt flyselskab.

Mange vælger online check-in, men nogle flyselskaber opkræver et gebyr i lufthavnen, hvis det ikke er foretaget hjemmefra, og starter man rejsen med at betale 500 kroner i dummebøde for at få et boardingkort, så er der mange, der allerede har et faretruende højt blodtryk, inden rejsen overhovedet er begyndt.

Det kan også være tilfældet, hvis man ikke har sin billet med, men blot har taget en print af en rejseplan, som er blevet tilsendt fra et rejsebureau, mens man ikke kan fremvise billetten som gyldig rejsehjemmel.

Alkoholudskænkning skaber interessekonflikt
Ifølge HK oplever man ikke, at lufthavnene i Danmark, tager sin del af ansvaret for, at være med til at løse problemet. Alkohol er én af de helt store problemer i forbindelse med chikanen af de ansatte i lufthavnen, og her er det ønskeligt, at lufthavnene tager et større ansvar.

“Vi har en del transitpassagerer, som kan være her (Københavns Lufthavn, red.) i rigtig mange timer, og lufthavnen sætter ingen grænse på, hvor meget alkohol der egentlig må udskænkes de forskellige udskænkningssteder,” lyder det fra fagforeningen.

Ifølge HK er der en “massiv interessekonflikt”, idet lufthavnene på den ene side skal sørge for ro og orden samt at de ansatte i lufthavnene føler sig trygge på arbejdet. På den anden side er salg af alkohol også en vigtig indtægtskilde.

“Vi håber at de snart indser, at de må sætte ind overfor det arbejdsmiljø problem, som foregår under deres tag,” understreger HK Luftfart.

 

Relaterede artikler:

Åbnede flyets nødudgang i luften

Uregerlig flypassager spændt fast med gaffatape

1.000 uregerlige SAS-passagerer om året