Passagerer i Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Passagerafgift er på plads: Øges på lange flyvninger

Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og regeringen har nu indgået en aftale om passagerafgiften, hvor satserne på de mellemlange og lange flyvninger er endt med at blive højere end i udspillet.

Fredag sidst på formiddagen blev lang tids spænding udløst, da regeringen indkaldte til pressemøde og bekræftede, at man havde indgået en aftale om den kommende passagerafgift, der vil blive indfaset gradvist fra 2025 og frem til 2030.

Nyheden var kulminationen på det forhandlingsforløb, der har fundet sted i regi af Skatteministeriet i kølvandet på, at skatteminister Jeppe Bruus (S), transportminister Thomas Danielsen (V) og klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) i starten af november præsenterede et udspil til afgiften.

Selvom man er endt med differentieret afgift, der vil have en gennemsnitspris på 100 kroner, når afgiften er fuldt indfaset i 2030, ligesom der var lagt op til i regeringens første udspil, er satserne på de mellemlange og lange flyvninger dog blevet højere, end regeringen oprindeligt lagde op til.

Øger afgiften på de længste flyvninger
Det er de regeringsbærende partier Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne, der har indgået aftalen sammen med Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti.

Det var atter skatteministeren, transportministeren og klima-, energi- og forsyningsminister, der tonede frem på fredagens pressemøde, hvor de flankeret af aftaleparterne præsenterede den aftale om en passagerafgift, som drøftelserne i Skatteministeriet har ført til.

Her lød det, at når indfasningen påbegyndes i 2025 vil gennemsnitsprisen for passagerafgiften være 70 kroner og satserne bliver 50 kroner, 250 kroner og 300 kroner på henholdsvis de korte, mellemlange og lange flyvninger.

I regeringens oprindelige udspil lød det dog, at flyrejsende i 2030 ville skulle betale 60 kroner per passager for en indenrigsflyvning og flyrejser til EU-destinationer samt enten 240 kroner eller 390 kroner for interkontinentale flyvninger afhængigt af, om de vurderes til at være mellemlange eller lange.

Disse er dog blevet justeret i aftalen, da satserne for den fuldt indfasede passagerafgift i stedet vil være 50 kroner på indenrigsflyvninger og til resten af EU, 310 kroner på de mellemlange rejser til eksempelvis USA samt 410 kroner ved lange flyvninger, hvilket blandt andet bliver mellem Danmark og Bangkok.

Skal bruges til ældrecheck
Aftalen kommer ikke til at ændre på, at der vil skulle betales afgift ved både ud og hjemrejse, når flypassagerer gør brug af en af landets indenrigsruter, mens det også fortsat er planen, at en del af provenuet skal benyttes til, at ældrechecken bliver forhøjet med 4.800 kroner årligt fra 2025.

Som led i aftalen om passagerafgiften afsættes der også midler, der skal gives i tilskud til de mindre regionale lufthavne i Sønderborg, Esbjerg og Midtjylland. De vil modtage henholdsvis otte, 10 og 10 millioner kroner årligt fra 2025 til og med 2030.

I aftaleteksten lyder det, at lufthavnene i det omfang, som det er muligt i henhold til reglerne om statsstøtte, skal benytte midlerne til investeringer, der bidrager til deres grønne omstilling.

Kan få hak opad i fremtiden
Aftalepartierne er desuden blevet enige om, at der gennemfører et såkaldt pitstop i 2027, hvor passagerafgiften kan evalueres. Det ønskede regeringen også i udspillet.

“Det er en rigtig god aftale, der er med til at sætte skub på den grønne udvikling på et område, som fylder for meget i CO2-regnskabet. Passagerafgiften giver os mulighed for at understøtte de grønne teknologier og etablere en grøn indenrigsrute. Samtidig får vi mulighed for at øge ældrechecken til de pensionister, der har mindst,” siger skatteminister Jeppe Bruus.

Pelle Dragsted, som er politisk ordfører i Enhedslisten, afviser ikke, at afgiften skal øges yderligere i fremtiden.

”Med aftalen tager vi i et første lille skridt mod at nedbringe udledninger fra flytrafikken. Vi havde ønsket mere, men nu har vi et håndtag, som vi kan skrue på. Vi er samtidig rigtig glade for at give nogle af de fattigste folkepensionister noget mere at leve for. Det fortjener de i den grad.”


Relaterede artikler:

Ryanair: Passagerafgift diskriminerer og er ikke grøn

To partier forlader forhandlinger om passagerafgift

SAS-topchef kritiserer udspil til passagerafgift