Piloterne hos Air France er vrede over navnet på flyselskabets nye datterselskab, JOON, som, de mener, er helt ude af trit med den franske identitet.
Når piloterne hos Air France i disse dage betragter landets nationalflag, ’Tricolore’, falder den røde farve formentlig mest i øjnene.
De franske piloter har nemlig set sig gale på navngivningen af Air Frances nye datterflyselskab, JOON, som efter planen påbegynder mellemdistanceflyvninger fra slutningen af oktober.
JOON skal på sigt være med til at styrke Air France på langdistanceruterne, og produktet tager udgangspunkt i samme services og produkter som hos moderselskabet.
Målgruppen bliver de 18-35-årige såkaldte millennials, der har særlige digitale færdigheder og har udsyn til verden, ligesom det er et segment i befolkningen, som elsker at tage på eventyr i udlandet.
Latterligt navn
På trods af de ellers gode hensigter fra Air France, får flyselskabet hug fra den franske pilotforening, SPAF, for at sende det stærke brand i en forkert og ’grinagtig’ retning. I et brev til den franske transportminister, Élisabeth Borne, tordner piloterne imod JOON, som ifølge piloterne ødelægger nationalfølelsen og forståelsen af farverne rød, blå og hvid, som udgør nationalsymbolet Tricolore.
”Vi er meget knyttet til vores flyselskab, til dets historie og dets image, og vi vil gerne have, at Frankrig hjælper os med at bevare vores selskab og dets værdier,” lyder budskabet fra pilotforeningen til den franske stat.
Den franske pilotforening er bange for, at betydningen af Air France vil blive reduceret, og at datterselskabet JOON kommer til at overtage moderselskabets flyvninger. Navnet JOON mangler den franske identitet og knowhow, og det er latterligt, bemærker pilotforeningen.
”På fransk betyder navnet JOON ’ingenting’, og luftfartsspecialister og pressen griner af navnet, og det vil vi gerne gøre jer opmærksomme på,” lyder det i brevet til transportministeren.
JOONs visuelle udtryk er smarte og afslappede uniformer med lyse- og mørkeblå farvenuancer, og den visuelle identitet – sammen med navnet JOON – skal fange en verdensomspændende kundegruppe i det føromtalte millennials-segment.
Respekt for Air France-brandet
De franske piloters bagstræberiske adfærd i forhold til det nye Air France-datterselskab kommer i den grad til udtryk, og man er også bange for, at JOON spreder et forkert budskab ud over Frankrigs landegrænser.
”Vores fagforening forsvarer altid respekten for Air France-brandet samt Frankrigs farver, som vi altid er stolte af at bære over landets grænser. Denne udvikling skabt af en marketinggruppes fantasi vil ikke være uden konsekvenser for Air France og Frankrig,” skriver piloterne, der håber på, at transportministeren kan skride ind over for JOON – både i forhold til navn og udtryk.
”Fru minister, vi beder jer højtideligt om at tage vores anmodning i betragtning, og at den franske stat kan bruge sine beføjelser og indflydelse sådan, at Air France-brandet ved oprettelsen af det nye selskab er vedligeholdt. Vi håber, at man finder et nyt navn fra det franske sprog, og at tilstedeværelsen af det blå, hvide og røde logo, der repræsenterer vores nationalflag, igen bliver fremtrædende.”
Piloterne er med andre ord langt fra på bølgelængde med Caroline Fontiane, der er branddirektør for Air France. Hun har udtalt, at JOON er et stærkt, ungt brand, som vil skabe ny fremdrift for koncernen.
”Vi kommer til at tilbyde vores millennial-kunder mere end blot en flyvning og en billetpris. JOON vil tilbyde en global rejseoplevelse,” sagde hun tidligere i år i forbindelse med lanceringen af det nye datterflyselskab.
Hvorvidt Air France får overbevist sine piloter om rigtigheden af JOONs eksistens i fremtiden kan kun tiden vise.
Relaterede artikler:
Nyt Air France-selskab skal hedde JOON
Syv nye langdistanceruter i 2017 fra Air France-KLM
28 fly til nyt Air France-lavprisprojekt
Begrænsninger for nyt Air France-lavprisflyselskab
Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab