De tidligere meget omtalte Q400 fly er tilbage i danske lufthavne opereret af norske Widerøe og lettiske airBaltic. Det er dog nye ‘NextGen’ udgaver med betydelige forbedringer i forhold til forgængeren. Leveringen af de ny Dash-fly var en del af en kompensationsaftale, som SAS indgik med den canadiske flyproducent.
SAS indgik i marts 2008 forlig med flyproducenten Bombardier om erstatning for havarierne med Dash8/Q400 flyene i efteråret 2007. Havarierne skete i Aalborg, Vilnius og København med ganske kort mellemrum. Det fik den 28. oktober 2007 SAS til at tage samtlige Dash8/Q400-fly ud af drift.Forliget med canadiske Bombardiermedførte en kompensation på mere end 1 mia. svenske kroner.
Samtidig afgav SAS ordre på 27 fly, heraf 14 Q400 NextGen, der skulle anvendes af datterselskabet Widerøesamt airBaltic, der på dette tidspunkt var associeret selskab i SAS-Gruppen.
Sidenhen frasolgte SAS sin ejerandel i airBaltic, men det lettiske luftfartsselskab har fået flyordren på Q400-flyene med over i det nye ejerskab. Således forventes i alt seks fly af denne type at blive indsat i år – og dermed vil flyene også blive synlige i de danske lufthavne i København og Billund.
I forvejen benyttes de nye Q400 fly af SAS-datterselskabet Widerøe på ruterne mellem Trondheim og København samt Sandefjord og København.
AirBaltic forventer at tage levering af i alt seks fly af typen Q400 NG, mens Widerøe også allerede har fået leveret de første seks Q400NG-fly. Hermed skulle 12 af de 14 fly fra kompensationsaftalen være på plads hos de to selskaber.
De nye Q400 ‘NextGen’ fly har gennemgået betydelige forbedringer i forhold til forgængeren, som SAS var usandsynlig uheldig med.