Qatar Airways har base i Hamad International Airport i Doha.

Qatar Airways øger i Skandinavien (Opdateret)

Fra den 1. januar 2013 udvider Qatar Airways til syv ugentlige flyvninger fra Oslo. Dermed bliver der i alt 21 ugentlige afgange fra de tre skandinaviske hovedstæder til Doha. Samlet vil Qatar Airways udbyde omkring en halv million flysæder om året i det skandinaviske marked.

Presset fra de mellemøstlige selskaber bliver stadig større. Kapaciteten på det skandinaviske marked øges konstant og således også hos Doha-baserede Qatar Airways, der fra 1. januar 2013 opgraderer fra fem tilsyv ugentlige flyvninger mellem Oslo og Doha.

Dermed bliver der daglige forbindelser fra København, Oslo og Stockhom til Doha International Airport. Hele21 gange om ugen vil et Airbus A330-fly med op til 272 passagerer sætte kursen mod Doha, hvorfra passagererne skal bringes videre ud i verden på et rutenetværk, der i dag omfatter 119 destinationer.

Truslen fra de såkaldte ‘sandkasse-selskaber’, som konkurrenterne ynder at kalde dem, bliver stadig mere reel. Qatar Airways vil i 2013 udbydeomkring en halv million flysæder mellem Skandinavien og Doha, og gør selskabet alvor af planerne om at tilføje Helsinki som ny destination, vil det tal hurtigt kunne øges med 150.000 om året.

Men det er ikke kun Qatar Airways, der byder SAS og netværkskollegerne i Air France-KLM, British Airways og Lufthansa kamp til stregen.

Større fly fra Emirates og Gulf Air
Fra Københavns Lufthavn flyver Emirates dagligt til Dubai International Airport, der i 2011 rangerede som verdens 13. største lufthavn med knapt 51 mio. passagerer. Emirates startede ud den 1. august sidste årmed Airbus A330-300 fly med 237 sæder, men opgraderede i foråret til at anvende et mix af Boeing 777-200 og -300 fly.Fra 1. oktober i år vil Emirates fast bruge Boeing 777-300 fly med 358 sæder på den daglige returflyvning mellem Dubai og København.

Dermed kommer Emirates til at udbyde omkring 250.000 flysæder årligt på ruten fra den danske hovedstad til ørkenemiratet.

Endelig er derGulf Air, der etablerede sig i Københavns Lufthavn den 1. juni sidste år. Det var i første omgang en beskeden operation med fire ugentlige afgange mellem København og Bahrain opereret med et specialindrettet Boeing 737-700 fra PrivatAir. I denne sommer har Gulf Air opgraderet til daglige afgange og flyver nu med A320-200 fly med plads til 136 passagerer.

Den årlligt udbudtekapacitet bliver således på op imod 100.000 flysæder til lufthavnen i det 665 m2 store kongedømme ved Den Persiske Bugt.

900.000flysæder mellem Skandinavien og Mellemøsten
Indtil videre er det kun tre af de fire selskaber i ‘Golf-firkløveret’, der har etableret sig i Skandinavien. Abu Dhabi-baserede Etihad Airways har endnu ikke fundet anledning til at flyve direkte til Skandinavien. I stedet har Etihad Airways indgået et samarbejde med airberlin, der gennem tre daglige afgange fra de skandinaviske hovedstæder til Berlin skal ramme ind i selskabets daglige forbindelse til Abu Dhabi, hvorfra man således kan flyve til 85 destinationer i selskabets rutenetværk.

Med udsigt til årligt 900.000 udbudte flysæder på direkte ruter fra de skandinaviske hovedlufthavne til trafikknudepunkterne i Doha, Dubai og Bahrain, lægges der voldsomt pres på de europæiske og fjernøstligenetværksselskaber, der tidligere har været alene om at dele markedet til Mellemøsten, Asien og Australien/New Zealand.

Den stærkt øgede kapacitet betyder et øges prispres, hvilket også har kunnet aflæses i billetpriserne til især Indien, Thailand og Australien. Priserne er i gennemsnit faldet medmellem 15 og 20procent i løbet af de seneste to år.