Rejsebureauerne lader netkunderne vente

Rejsebureauernes hjemmesider er langsommere end gennemsnittet, og Star Tour er sammen med Falk Lauritsen og Kilroy blandt Danmarks langsomste bureauer på nettet.

Danskerne ser stort på finanskrise og dårlig økonomi, når det handler om rejselyst, og flere rejsebureauer melder om en stigning i salget af rejser i forhold til sidste år.

Men selvom der er rigtigt mange penge at hente i bookinger via nettet, så imponerer branchens online svartider absolut ikke. Det fremgår af en aktuel måling af svartiderne på rejsebureauernes hjemmesider, som det danske internet- og sikkerhedsfirma Digicure har gennemført over en måned.

Set i forhold til en lang række andre brancher, som Digicure har målt svartider for de seneste to år, er rejsebureauernes gennemsnitlige online svartider på 2,33 sekunder faktisk 28 procent langsommere end gennemsnittet på tværs af alle brancher, der er 1,82 sekunder.

Rejsebureauerne kan dog glæde sig over at være hurtigere end flyselskaberne. En lignende måling af 15 luftfartsselskabers hjemmesider i 2011 viste, at de havde en gennemsnitlig svartid på 2,21 sekunder.

Blandt 19 af landets største rejsebureauer var Profil Rejser duksen i klassen med en gennemsnitlig svartid på 1,23 sekunder. I bunden finder vi Star Tour, Falk Lauritsen og Kilroy med svartider på henholdsvis 3,73 sekunder, 3,53 sekunder og 3,44 sekunder.

“Jeg tror ikke tre sekunder er afgørende for om folk rejser med os eller ej. Og man skal huske på at vi på vores sider har store mængder af fotos og film,“ siger salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling.

Startour.dk havde i sidste uge mere end 240.000 besøgende.

Korte ventetider et must
Rejsebranchen er i særlig grad afhængig af flotte billeder til at sælge deres produkter, men det skal kombineres med høj funktionalitet.

”Korte ventetider er et must, når man driver forretning på nettet, og online performance har stor betydning for hvilket indtryk, kunden danner sig,” siger direktør Jesper Helbrandt fra Digicure, der er specialist i online performance og sikkerhed.

”Man bør løbende holde øje med sin hjemmesides performance på nettet. For nogen lyder det måske flot, når en hjemmeside er tilgængelig 99 % af tiden. Men det svarer faktisk til, at den IKKE er tilgængelig i 7 timer og 12 minutter om måneden, og det koster i form af mistede bookinger,” anfører Jesper Helbrandt fra Digicure.

Han anbefaler derfor, at rejsebureauerne ikke kun koncentrerer sig om sidernes udseende, men også om hvor godt den bagvedliggende teknik fungerer, så siden ikke bliver unødvendigt sløv. Ellers vælger nogle kunder måske at bevæge sig til konkurrenternes hurtigere sider.

Henter hvert tiende minut
Målingerne er foretaget i perioden 22. januar – 20. februar 2012 fra Digicures server i et hostingcenter med 1 gigabit forbindelse med en applikation, som hver tiende minut går ind og henter forsiderne på de undersøgte hjemmesider. Målingerne er udtryk for, hvor lang tid der går fra serveren har sendt en anmodning om at åbne siden, og til alt indhold på siden er blevet synligt i browseren.

Digicure har således forsøgt at opstille de bedst mulige betingelser for at få så hurtige visninger som muligt, hvorfor almindelige brugere godt kan opleve længere svartider, især første gang de går ind på en hjemmeside. Digicures testprogram gemmer ikke hjemmesideindhold i cachen (mellemlager), så ved gentagne besøg kan brugere opleve kortere svartider end de testede, såfremt en del af hjemmesiden ligger i cachen på brugerens egen pc.

Hele resultatet af undersøgelsen kan ses på Digicures hjemmeside.