Rekord i interkontinentale ruter i 2010

I 2010 satte Københavns Lufthavn rekord, idet antallet af interkontinentale ruter steg til i alt 22, hvilket er det højeste antal i dette årtusinde. Det betyder, at lufthavnen vil udbygge finger C, der primært anvendes til interkontinental trafik.

For snart 40 år siden havde SAS et interkontinentalt rutenetværk, hvor destinationer som Abidjan, Johannesburg, Los Angeles, Port of Spain, Santiago de Chile, Singapore og Jakarta var tilgængelige direkte fra Københavns Lufthavn.

Sidenhen er det interkontinentale netværk skrumpet ind hos det fællesskandinaviske luftfartsselskab, mens andre operatører i stedet har taget over.

I 2010 satte Københavns Lufthavns rekord med 22 interkontinentale ruter, hvilket er det højeste antal i dette årtusinde. Alene i 2010 kom dersyv nye interkontinentale ruter til, og flere er på vej.

Det var først og fremmest Qatar Airways til Doha, Air Canada til Toronto samt Delta Air Lines til New York JFK, der trak væksten. Men også Egyptair til Kairo, Cimber Sterling til Tel Aviv og Norweigan til Agadir og Marrakech var med til at øge antallet af interkontinentale ruter fra Københavns Lufthavn. I 2011 kan Københavns Lufthavn allerede nu se frem til ankomsten af Golf-selskabet Emirates, der åbner en rute fra Dubai til København den 1. august.

Udviklingen får Københavns Lufthavn til at udbygge Finger C, der primært anvendes til interkontinental trafik. Der foretages en udvidelse af 2. salen samt en ombygning af pas- og securityområdet.

“Ombygningen giver os større fleksibilitet, så vi kan anvende flere gates samtidigt.Byggeprojektet løber halvandet år frem og vil være afsluttet i midten af 2012,“fortæller pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavn kunne mandag offenliggøre årsregnskabet for 2010. Det viste etnettooverskud på 909 millioner kroner efter skat godt hjulpet på vej af en ekstraordinær indtægt på 286,7 millioner kroner ved salg enen 49%-ejerandel i et mexicansk lufthavnsselskab. Heruodver pyntede en opsagt lejekontrakt medSAS Cargo på lejeindtægterne med ekstra 135,5 millioner kroner.

Trods fremgang i passagertallet på 9,1procent steg trafikindtægterne dog kun med 8 procent. Det begrunder lufthavnens pressechef med det faktum, at der i 2010 var en anderledes passagersammensætning end tidligere med væsentligt flere indenrigspasagerer, der ikke har samme indtægt for lufthavnen som den øvrige trafik. Heruodver har virkningen af den fastfrosne takstaftale, der løber indtil udgangen af marts 2011, sat sine spor i trafikindtægterne.

Foto: Delta Air Lines åbnede den 28. maj 2010 en direkte rute mellem København og New York JFK.