Den nytiltrådte italienske regering ønsker en hurtig afklaring på fremtiden for et nyt og renationaliseret Alitalia, og på fredag skal forretningsplanen drøftes med EU-kommissær Margrethe Vestager.
På fredag vil den italienske regering komme et stort skridt nærmere en afklaring af fremtiden for Alitalia.
Det kriseramte italienske flyselskab har siden foråret 2017 været i en rekonstruktionsproces, hvor det udelukkende har været finansiel opbakning fra den italienske regering, der har holdt selskabets fly på vingerne.
Da Alitalia for snart fire år siden fløj ind i kraftig finansiel turbulens, blev det forsøgt at renationalisere flyselskabet, der tilsyneladende har mere end ét liv. Det blev afvist af den daværende regering, men sidenhen har der været to regeringsskifter, og senest har premierminister Mario Draghi’s nye regering, der blev indsat den 13. februar, arvet udfordringerne omkring Alitalia.
Corondapandemien satte fart på renationalisering
Mens regeringen under Paolo Gentiloni i 2017 ikke var tilhænger af en renationalisering, har den nye regering fortsat Giuseppe Conte’s linje med at forsøge sig med et statsligt ejerskab af et slanket Alitalia.
Den idé fik ny næring og blev samtidig en tvingende nødvendighed efter COVID-19-pandemiens udbrud, hvor det pludseligt blev lidt videre rammer for EU’s medlemslande til at yde økonomisk støtte til nødlidende flyselskaber med godkendelse fra EU-Kommissionen.
Derfor kunne den tidligere regering tilbage i oktober sidste år sætte underskriften på en aftale om at overføre væsentlige aktiver til et nyt selskab med navnet Italia Trasporti Aereo Spa (ITA), som skulle have en startkapital på tre milliarder euro, eller hvad der svarer til 22,3 milliarder kroner, fra den italienske statskasse. Samtidig var der lagt op til et selskab med 51 fly og omkring 5.000 ansatte.
Reduceret statsligt bidrag
Det har tilsyneladende været svært at få EU’s godkendelse til at yde økonomisk støtte af den kaliber til et selskab, der tidligere har fået adgang til støtte fra den italienske statskasse.
I det udspil, som fire italienske ministre på fredag skal præsentere for EU´s konkurrencekommissær Margrethe Vestager, er statsstøtten reduceret til en tredjedel, og forretningsplanen for det kommende ITA har fået en opstramning, så der nu er tale om et selskab med 45 fly og 4.500 ansatte. Det skriver Reuters og citerer italienske La Repubblica for oplysningerne.
Et andet medie, Il Giornale, rapporterer om mellem 43 og 45 fly samt 2.500 til 3.000 ansatte og statsstøtte på mellem 1,5 og 2,0 milliarder euro.
Italiens nye premierminister, Mario Draghi, har udtalt, at han ønsker en hurtig løsning omkring Alitalia og det nye ITA. Ifølge mediet, Il Sole 24 Ore, er det planen, at det nye flyselskab skal debutere den 1. juni 2021.
Relaterede artikler: