Norwegian Boeing 787-9 Dreamliner (Foto Norwegian | Commons Creative Attribution)

Rusland udskyder forhandlinger om Asien-trafik

Forhandlinger om skandinaviske selskabers rettigheder til at flyve over Rusland er igen blevet udskudt. Det blokerer for Norwegians planer om Asien-ruter.

Den russiske regering har endnu en gang udskudt forhandlingerne om en udvidelse af de skandinaviske flyselskabers rettigheder til at overflyve russisk territorium via den såkaldte Sibirien-korridor. Dermed blokerer Rusland fortsat for Norwegians planer om at åbne nye ruter fra Skandinavien til Asien.

Repræsentanter for regeringerne i Rusland og de skandinaviske lande har siden 2012 mødtes adskillige gange for at forhandle om en modernisering af luftfartsaftalen mellem Rusland og Skandinavien, som oprindelig blev indgået i 1956 med det daværende Sovjetunionen.

Aftalen regulerer de skandinaviske flyselskabers muligheder for at flyve over Rusland, og den eksisterende aftale giver kun ét flyselskab fra hvert land – i øjeblikket SAS – lov til at benytte den nordlige Sibirien-korridor. Det er den korteste vej fra de skandinaviske lufthavne til Kina, Japan og Sydkorea.

Ingen forhandlinger i juni
Parterne skulle have mødtes til nye forhandlinger her i juni, men nu er forhandlingerne blevet udskudt og vil formentlig først finde sted til november. Det er den norske regering, der står i spidsen for forhandlingerne fra skandinavisk side.

”Jeg har ikke givet op,” siger den norske transportminister Ketil Solvik-Olsen til netmediet E24. ”Man skal huske, at dette er russisk luftterritorium. Der mangler ikke vilje fra vores side, men de styrer deres eget luftrum. De har en anden tilgang, end vi har i Norge,” siger han.

Sidste år aflyste russerne et planlagt møde i februar 2017, og parterne mødtes ikke før i november 2017. Dengang nåede man ikke frem til nogen aftale om trafikken over Sibirien.

Der kom dog et lille gennembrud for Norwegian i december sidste år, da selskabet fik lov at flyve fra København og Stockholm til Bangkok via det sydlige Rusland. Tidligere havde kun flyene på selskabets rute fra Oslo til Bangkok tilladelse til at flyve over det sydlige Rusland.

Norwegian er skuffet
Norwegian har tidligere sagt, at selskabet er klar til at åbne en lang række nye ruter til Asien fra blandt andet Københavns Lufthavn, hvis det blev muligt at flyve genvejen via Sibirien-korridoren.

Selskabet har også udtrykt skuffelse over, at de skandinaviske regeringer – og særligt Norge – ikke gør mere for at sikre selskabet de samme rettigheder, som SAS i dag har til at flyve over det nordlige Rusland. Norwegian mener, at den 60 år gammel luftfartsaftale med Rusland favoriserer SAS og forhindrer andre skandinaviske selskaber i at give SAS konkurrence på blandt andet Kina-trafikken.

Den norske regering har netop offentliggjort, at Norge har solgt sine aktier i SAS, og det er et åbent spørgsmål, om det kan komme til at påvirke den norske regerings position i forhandlingerne med Rusland.

Andre selskaber på vej til Asien
Norwegian er ikke det eneste selskab, der ønsker at flyve til Asien via russisk luftrum. Blandt andre det islandske lavprisselskab WOW air satser på ruter til Asien de kommende år og har planer om at gøre Island til et knudepunkt for rejser mellem Asien og Nordamerika.

Det nystartede belgiske flyselskab Air Belgium fik for nylig overflyvningstilladelse til russisk luftrum, så selskabet nu flyver mellem Bruxelles og Hongkong. Ruten skulle have været startet den 30. april, men det trak ud med de russiske myndigheders tilladelser til overflyvning, så ruten først fik premiere den 3. juni. Air Belgium har planer om at åbne endnu en Kina-rute.

Relaterede artikler:

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

Rusland-aftale sikrer ny Kina-rute

Norwegian får lov at sende Asien-fly gennem Rusland

 

Kategorier

Annoncer

.
.