Med knap to mio. passagerer i 2016 er Ryanair nu det tredjestørste selskab i CPH og kommer med til de vigtige takstforhandlinger. Samtidig er SAS’ dominans blevet mindre.
På et pressemøde den 29. oktober 2014 på Hotel Hilton i Københavns Lufthavn annoncerede det irske lavprisselskab Ryanair, at selskabet åbnede ruter og base i lufthavnen fra marts 2015.
Dengang satte selskabet som mål, at nå en million CPH-passagerer om året. Tre måneder senere, i januar 2015, opjusterede man forventninger til 1,7 mio. passagerer. Kun knap to år senere – og 21 måneder efter de første ruteåbninger – er de mål nået og overgået.
Ryanair transporterede nemlig 1.917.727 passagerer ind og ud af Københavns Lufthavn i 2016. Det viser en opgørelse fra Københavns Lufthavn over de 20 største flyselskaber i CPH i 2016.
Ryanairs vækst er en fremgang på ikke mindre end 168,1 procent i forhold til 2015, hvor selskabet fra åbningen af den første rute til Dublin den 18. marts og frem til 31. december transporterede 715.251 passagerer. Fremgangen viser, at selskabet godt har kunne nå sit mål om 1,7 mio. passagerer på ganske kort tid uden at have den base i lufthavnen, som man i første omgang havde ønsket sig. Og som man i første omgang etablerede, men måtte lukke igen efter fire måneder efter et nederlag i Arbejdsretten.
Ud af CPH’s godt 29 mio. passagerer sidste år fløj 6,6 procent med Ryanair mod 2,7 procent året før.
Plads ved forhandlingsbordet
Mens Ryanair altså stormede frem, så lavede easyJet snarere små hop på stedet i Københavns Lufthavn. Således steg easyJets passagertal i CPH kun med 3,2 procent fra 1.530.569 passagerer i 2015 til 1.578.943 passagerer i 2016.
De knap to millioner passagerer i 2016 betyder, at Ryanair overhaler easyJet og bliver det tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn efter SAS og Norwegian. Og det er ikke helt ligegyldigt om man er det fjerde- eller tredjestørste flyselskab i CPH. For 3. pladsen giver ret til en plads ved forhandlingsbordet ved siden af nummer et og to, når forhandlingerne med Københavns Lufthavn om en ny takstaftale så småt begynder i løbet af i år.
Da easyJet havde pladsen ved forhandlingsbordet var Ryanair henvist til at lade sig repræsentere ved forhandlingerne af en fælles repræsentant for alle de øvrige flyselskaber i lufthavnen.
Broget skare
Ingen andre af de to 20 største selskaber i CPH fik trecifrede vækstrater i 2016, men en lille håndfuld kan notere sig tocifrede vækstrater. Det er en broget skare bestående af Norwegian, Danish Air Transport, Vueling, Emirates og Qatar Airways. Fire andre selskaber måtte notere en nedgang i antallet af CPH-passagerer. Det var British Airways, Air France, Turkish Airlines og Swiss. Sidstnævnte fik med 11,7 procent den største tilbagegang.
Knap 300.000 flere SAS-passagerer gik gennem CPH i 2016 end i 2015. Det gav selskabet en passagerfremgang på 2,7 procent fra 10,29 mio. til 10,57 mio. passagerer. Men da mange af konkurrenternes vækst var større, så betød det, at SAS’ andel af trafikken i Københavns Lufthavn faldt fra 38,7 procent i 2015 til 36,4 procent i 2016. For bare få år siden udgjorde SAS-passagererne omkring 42 procent af det samlede antal passagerer. Men det har blandt andet Ryanairs entré og stor vækst hos Norwegian ændret på.
De 20 selskaber sidder tilsammen på 87 procent af trafikken i lufthavnen.
Placering | Selskab | 2015 | 2016 | Forskel |
Total | 26.610.332 | 29.043.287 | 9,1% | |
1 | SCANDINAVIAN AIRLINES | 10.287.224 | 10.568.477 | 2,7% |
2 | NORWEGIAN | 4.534.650 | 5.020.802 | 10,7% |
3 | RYANAIR LTD | 715.251 | 1.917.727 | 168,1% |
4 | EASYJET | 1.530.569 | 1.578.943 | 3,2% |
5 | LUFTHANSA | 603.951 | 650.850 | 7,8% |
6 | KLM ROYAL DUTCH AIRLINES | 515.993 | 545.437 | 5,7% |
7 | AIR BERLIN | 482.982 | 509.018 | 5,4% |
8 | DANISH AIR TRANSPORT | 368.684 | 479.301 | 30,0% |
9 | BRITISH AIRWAYS | 519.775 | 476.578 | -8,3% |
10 | FINNAIR | 378.553 | 387.740 | 2,4% |
11 | AIR FRANCE | 387.771 | 376.254 | -3,0% |
12 | THOMAS COOK AIRLINES SCANDINAVIA | 338.353 | 363.150 | 7,3% |
13 | ICELANDAIR | 337.354 | 354.384 | 5,0% |
14 | VUELING AIRLINES | 293.258 | 345.476 | 17,8% |
15 | TURKISH AIRLINES | 338.830 | 326.644 | -3,6% |
16 | AUSTRIAN AIRLINES | 309.816 | 320.524 | 3,5% |
17 | EMIRATES | 259.630 | 312.688 | 20,4% |
18 | QATAR AIRWAYS | 209.537 | 287.032 | 37,0% |
19 | SWISS INTERNATIONAL AIRLINES | 324.234 | 286.628 | -11,6% |
20 | THAI AIRWAYS INTERNATIONAL | 230.513 | 235.029 | 2,0% |
Andre | 3.643.404 | 3.700.605 | 1,6% |
Relaterede artikler:
Fremgang på alle fronter i CPH
Ryanair presser konkurrenterne væk fra CPH-ruter
Ryanair vil igen have CPH-base