Sådan vil de nye SAS-overenskomster se ud

Alle flyvende SAS-medarbejdere skal have nye kollektive aftaler, der skal være på plads inden søndag. Den gennemsnitlige lønnedgang vil være 12 procent.

SAS-piloter og kabinemedarbejdere skal i de kommendedage sammen med de faglige organisationer tage stilling tildet udspil til nye kollektive aftaler, som SAS har præsenteret i dag.

Medarbejderne vidste på forhånd, at der var radikale ændringer i ansættelsesvilkårenepå vej, men først i dag er detaljerne blevet præsenteret.

Ifølge SAS vil de nye overenskomster gøre op medkompleksiteten i de tidligere overenskomster oggive større fleksibilitet gennem nedbrydelse af de “strukturelle barrierer, som har udfordet selskabets fleksibilitet og lønsomhed,“ som det hedder i meldingen fra SAS.

Nye kollektivaftaler
De nye ansættelsesvilkår er i hovedtræk som skitseret i dagens presse- og børsmeddelelse:

– Der indføres nye og færre løntrin. I tilpasningen til de nye aftaler kan grundlønnen maksimalt reduceres med 15 procent. Hvis grundlønnen på den nye lønskala falder med mere end 15 procent kompenseres med tillæg.

– Pensionsordninger i SAS tilpasses det skandinaviske arbejdsmarked. Alle med en såkaldt ydelsesbaseret ordning overgår til præmiebaseret ordning.

– Regler for arbejdstider for personale i kabine og cockpit ensrettes. Fuldtidsansatte arbejder maks. 195 dage om året. Arbejdstiden kan maks. planlægges til 47,5 timer om ugen. Ved forsinkelser kan der overarbejdes, men aldrig ud over myndighedernes grænse på 60 timer. Overarbejde kompenseres. Hvileregler tager udgangspunkt i myndighedernes regler.

– Flyvende personale skal fremover som udgangspunkt være ansat ved den base, de flyver ud fra. Man kan således ikke længere lade sig flyve fra hjemmebasen til den base, der skal flyves ud fra, og lade dette tælle som en del af arbejdstiden. Personale, som ikke ønsker at flytte base, kan blive på hjemmebasen og flyve de ruter, der udgår derfra.

– Muligheden for at disponere over tilgængeligt personale udvides. SAS’ trafik bliver ofte påvirket af fx vejrforhold eller tekniske forhold, og med de nye aftaler øges fleksibiliteten til fx at ændre den en medarbejders destination eller tidspunkt for check-ind og derved tilpasse trafikken de faktiske forhold.

– Der vil fremover gælde ens regler for udbetaling af diæter, som tilpasses den svenske stats regler. Desuden justeres en række øvrige forhold, for eksempel regler for spisepauser.

Koncernchef Rickard Gustafsonunderstregede påmandagens pressebriefing, at selskabet ikke har planer om at ansætte piloter og kabinepersonale på udenlandske baser. Til gengæld skal medarbejdere mødede nye krav fra ledelsen.

“I snit kommer flyvende personale til atfå enlønnedgang på 12 procent,men ingen vil få lønreduktioner på mere end 15 procent.Det flyvende personale vil få samme ansættelsesvilkår, hvad enten man er ansat i Sverige Norge eller Danmark.