Til marts åbner SAS en rute mellem København og Færøerne. Dermed brydes Atlantic Airways’ mangeårige monopol.
(TORSHAVN) Fra slutningen af marts næste år får rejsende mellem Danmark og Færøerne mulighed for at flyve med andre end det færøske flyselskab Atlantic Airways.
På et pressemøde tirsdag formiddag i Færøernes hovedstad, Torshavn, vil SAS nemlig løfte sløret for, at de den 27. marts næste år åbner en ny rute mellem Københavns Lufthavn og Færøernes eneste lufthavn, Vagar.
“Vi tror på, at der er et marked, og mange af vores kunder har efterspurgt en rute til Færøerne. SAS er et skandinavisk selskab, som satser stærkt på det skandinaviske marked og indenrigsmarkedet. Denne rute vil binde Færøerne og Danmark mere sammen. Og det vil SAS gerne bidrage til,” siger koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, til CHECK-IN.dk.
SAS vil flyve en gang dagligt alle ugens syv dage med et miks af 141-sæders Airbus A319 og 168-sæders Airbus A320-fly.
Videre ud i Europa
Lars Sandahl peger på, at det vil give færingerne en række fordele at blive koblet på SAS’ omfattende rutenetværk fra Københavns Lufthavn.
“Vi har et stort rutenetværk fra København, hvor de kan komme videre ud i Europa og verden, og det vil vores kunder fra Færøerne også nyde rigtig godt af,” understreger Lars Sandahl Sørensen overfor CHECK-IN.dk.
SAS kommer på ruten til at flyve direkte vinge mod vinge med Atlantic Airways, der i dag flyver 2-4 gange dagligt. Lars Sandahl Sørensen mener dog godt, at der kan være plads til begge selskaber.
“Vores kunder har længe efterspurgt destinationen, og derfor tror vi, at der vil være et marked, hvor der er plads til begge flyselskaber. Det er også godt for for eksempel turismen på Færøerne, at vi åbner ruten. Der vil komme flere turister til og fra Færøerne,” påpeger Lars Sandahl Sørensen overfor CHECK-IN.dk.
12 års næsten uafbrudt monopol
Ruten mellem Færøerne og København er Atlantic Airways’ suverænt største rute, hvor selskabet til december indsætter et nyanskaffet større Airbus A320-fly, end de Airbus A319-fly selskabet har i dag.
Bortset fra en kort periode i 2006, hvor et andet færøsk flyselskab forsøgte at bryde Atlantic Airways’ monopol, så har selskabet været alene på ruten mellem Færøerne og København siden Maersk Air trak sig i oktober 2004. Det er således 12 års næsten uafbrudt monopol, som får en ende 27. marts næste år.
Det er ikke kun på ruten til København, at Atlantic Airways har monopol. De er i det hele taget det eneste flyselskab, der flyver til og fra Færøerne med passagerer i fast rutefart.
Relaterede artikler:
Vágar vil lokke nye selskaber til
Næppe udsigt til konkurrence på Færøerne