SAS. (Foto: Renatas Repcinskas | shutterstock.com)

SAS: Anvender AI i det meste af virksomheden

SAS gør i tiltagende grad brug af kunstig intelligens, som selskabet benytter til at udarbejde data, der kan danne grundlag for beslutninger om alt fra kundeservice til brændstofforbrug.

For nyligt fortalte KLM, at det hollandske flyselskab allerede benytter artificial intelligence (AI) – kunstig intelligens – til at mindske madspild, da selskabet har taget en løsning i brug som kan forudsige hvor mange måltider, der ventes at blive sat til livs på en given flyvning.

Derudover ser det hollandske flyselskab også flere anvendelsesmuligheder i teknologien, der blandt andet kan bruges til optimere vedligeholdelsen af selskabets flåde samt til at forudsige uvejr således, at man kan planlægge flyvningerne efter de faktiske forhold.

Det er dog ikke kun KLM, der har fået øjnene op for kunstig intelligens. Det gælder også SAS, der benytter AI til at foretage beregninger på flere forskellige områder. Den udvikling har IT-direktør Charlotte Svensson, der forlader flyselskabet til marts, været en drivkraft bag.

Spiller rolle i stort set hele forretningen
I et interview med Kollega, der er medlemsblad for den svenske fagforening Unionen, forklarer Svensson, at SAS siden COVID-19-pandemien har investeret i at bringe de nødvendige kompetencer på området ind i flyselskabet.

”Vores digitale ambition er, at vi vil investere mere i kunstig intelligens og at optimere vores fly, kontrakter og brændstofforbrug. Tanken er at fordoble vores egen digitale arbejdsstyrke i stedet for at købe ydelser eksternt.”

Ifølge Svensson benytter SAS i dag kunstig intelligens i stort set alle dele af forretningen, hvor forskellige løsninger leverer data og beregninger, som de ansatte kan trække på, når de skal træffe beslutninger, som vedrører kundeservice, afviklingen af selskabets flyvninger og det meste derimellem.

Hun forklarer desuden, at SAS’ nye ejerkreds bestående af Air France-KLM, Castlelake, Lind Invest samt den danske stat har nikket til den digitale strategi, som selskabet navigerer efter, og derfor bliver det vigtigt at levere på denne i de kommende år.

Skandinaver forventer det
IT-direktøren svarer klart, da hun bliver spurgt, om man har erfaring med, at AI kan bidrage til at reducere brændstofforbruget og dermed nedbringe en af udgiftsposterne ved den daglige drift

”Ja, ved at producere rigtig gode data om, hvor meget vi tager med ombord. Hvis det er en lang flyvning, er der for eksempel mere bagage, end der er tur-retur mellem Arlanda og Oslo.”

”Vi modtager data om, hvor meget vand der forbruges, hvor meget mad der smides ud og mængden af ​​produkter, der medbringes uden, at de bliver brugt. Det er en masse små ting, der tilsammen har en effekt.”

Charlotte Svensson understreger, at det er særligt vigtigt, at SAS er med på noderne, fordi selskabet opererer på det skandinaviske marked, hvor kunderne er vant til at benytte digitale værktøjer og i et vist omfang forventer at have den mulighed.


Relaterede artikler:

4.200 vil indtil videre med SAS til ukendt destination

SAS Connect frifundet i Arbejdsretten

Rekordlang flyvning: SAS-fly i luften i over 15 timer