SAS er presset til mindre lønsom vækst

Onsdagens regnskabstal fra SAS viser, at selskabet er blevet presset til at gennemføre en vækst, der er mindre lønsom end tidligere. Det er først og fremmest Norwegian, der tvinger SAS til at tage mindre for billetterne.

SAS måtte i går offentliggøre et kvartalsregnskab, hvor der var tilbagegang over hele linjen. Ifølge SAS har der været et stærkt prispres i markedet, der har bidraget til at forringe resultatet for finansårets tredje kvartal.

Sidste efterår valgte SAS at kommunikere ud i markedet, at man ønskede at modstå prispresset for at fastholde billetpriserne. Men den strategi, har SAS måttet ændre i løbet af de seneste 12 måneder.

“Det er rigtigt, at vi historisk altid vil forsøge at optimere indtjeningen på den enkelte flyvning mere end nødvendigvis fokusere på at have alle fly fyldte. Med en markant overkapacitet i markedet samtidig med faldende belægningsprocent har vi været nødt til at ændre lidt i strategien. I stedet har vi fået rekordhøj kabinefaktor og rekordhøje passagertal,“ siger koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Men dermed har SAS heller ikke kunnet fastholde ønsket om lønsom vækst.

“På trods af prispresset er det et positivt resultat, men ikke på det niveau det skal være, når vi ser langsigtet på det,“ konstaterer Flemming Jensen.

Usikkert om priserne kan hæves igen
Faren ved at sænke priserne for at få fyldt flyene er, at det kan være svært at få priserne tilbage til samme niveau, når man først har sænket dem betydeligt. Og der er ikke umiddelbart udsigt til, at SAS kan skrue op for priserne igen. Derfor bliver selskabet nødt til at skrue ned for omkostningerne, hvis forretningen skal drives lønsomt.

“Der er stadig et prispres i markedet. Hvordan det udvikler sig, og hvor længe det varer ved, og hvor stort prisfaldet bliver fremover, det vil være svært at spå om,“ siger koncerndirektøren.

Gennem de seneste 12 måneder er sædekapaciteten i det skandinaviske marked blevet øget med seks procent, hvoraf SAS alene står for 3,9 procent. Der har således været andre flyselskaber, der smider mere kapacitet i markedet og dermed tvinger SAS til at sætte priserne ned.

“Generelt har de traditionelle netværksselskaber og flere lavprisselskaber indsat ekstra kapacitet, og også i mange situationer mere markant end SAS har gjort. Men vi har også haft en ambition om at fastholde en stærk position og stor markedsandel.“

Flemming Jensen udnævner stadig Norwegian som hovedkonkurrenten på det skandinaviske marked, selvom det norske lavprisflyselskab i øjeblikket vækster kraftigt i Spanien og Storbritannien.

“Ser vi på det marked, vi opererer i, så er det stadig Norwegian, der klart er konkurrent på den største del af den produktion vi gennemfører,“ er vurderingen fra koncerndriftsdirektør Flemming Jensen.