Norwegian og SAS side om side i Aalborg Lufthavn.

SAS: Fortsat bonusforbud favoriserer Norwegian

Den norske regering fastholder forbuddet mod optjening af bonuspoint på norske indenrigsruter. SAS raser og kalder det unødvendig favorisering af Norwegian.

Efter længere tids overvejelser har den norske regering besluttet at fastholde forbuddet mod optjening af bonuspoint på alle norske indenrigsruter. Forbuddet blev indført for 10 år siden for at skabe større konkurrence i landet, hvor meget lange afstande betyder, at indenrigsflyvning spiller en langt større rolle i landets infrastruktur end det eksempelvis er tilfældet i Danmark.

Den norske regering holder fast i forbuddet, da man ellers frygter, at konkurrencen på især tyndere ruter i udkantsnorge vil blive reduceret. Efter en grundig undersøgelse har den norske konkurrencestyrelse fundet frem til, at det vil blive sværere for Norwegian at tilbyde et attraktivt produkt, hvis SAS og datterselskabet Widerøe kan lokke passagererne med bonuspoint.

”Regeringen er enig i Konkurrencestyrelsens vurdering af de konkurrencemæssige indvirkninger af en ophævelse af bonusforbud på de tynde ruter. Det kan føre til højere priser og dårligere service til passagererne,” siger minister for reformer, administration og kirker, Rigmor Aasrud, ifølge boarding.no.

De norske konkurrencemyndigheder havde foreslået, at forbuddet blev ophævet på de tre store ruter fra Oslo Gardermoen til Bergen, Stavanger og Trondheim. Men det forslag har regeringen afvist.

”Regeringen er ikke enig med Konkurrencestyrelsen om, at gøre undtagelser for de tre store ruter. Vi vurderer, at en ophævelse af forbuddet også vil kunne påvirke konkurrencen på de ruter,” siger Rigmor Aasrud.

Havde ikke set dagens lys
Striden om retten til at optjene bonuspoint når turen eksempelvis går fra Oslo til Tromsø, Bardufoss eller Haugesund, er en af hjørnestenene i rivaliseringen mellem Norwegian og SAS.

Norwegians topchef og hovedaktionær, Bjørn Kjos, har tidligere ikke lagt skjul på, at Norwegian ikke havde set dagens lys som lavprisselskab, hvis ikke forbuddet mod optjening af bonuspoint på norske indenrigsruter var blevet indført i 2002.

Uden forbuddet ville de norske flyrejsende fortsat vælge SAS og det ville være umuligt for en konkurrent at komme ind på det norske indenrigsmarked. Sådan lød ræsonnementet fra Kjos og de øvrige folk bag regionalflyselskabet Norwegian Air Shuttle, da de i 2002 besluttede at omstille selskabet til at være et lavprisselskab, som skulle tage konkurrencen op mod SAS. Efter købet af Braathens havde SAS de facto monopol på indenrigsflyvning i fjeldlandet. Hvis det monopol skulle brydes, var det nødvendigt med et bonusforbud.

Det forklarede Kjos i 2002 til direktøren for de norske konkurrencemyndigheder. De to aftalte, at Kjos og co. ville starte et luftfartsselskab, der kunne bringe konkurrencen tilbage på det norske indenrigsmarked, hvis konkurrencedirektøren sørgede for at få indført bonusforbuddet. Og 1. oktober i år kunne Norwegian fejre 10 års fødselsdag som lavprisselskab.

Bør ikke beskytte konkurrenten
Hos SAS mener man ikke at forbuddet er relevant længere. For Norwegian er i dag så stærke og dominerende på det norske indenrigsmarked, at de ikke har behov for hjælp fra myndighederne.

”Konkurrencepolitik bør beskytte konkurrencen og ikke konkurrenter,” siger Eivind Roald, EVP for salg og marketing hos SAS.

Han mener, at den norske regering med sin beslutning, ensidigt støtter en lavpris forretningsmodel med en række skjulte gebyrer. For SAS handler det om ikke kun at konkurrere på prisen, men også på kvalitet og god service.

SAS har meddelt, at selskabet vil overveje, hvordan det vil håndtere situationen med fastholdelsen af ​​bonusforbuddet.