SAS havde i 2018 den laveste passagervækst blandt de fire største flyselskaber i Norden, mens Norwegian og Finnair havde tocifrede vækstrater.
De fire største nordiske flyselskaber har netop præsenteret trafiktallene for december måned og dermed også de samlede tal for kalenderåret 2018.
I forhold til passagervæksten har Norwegian og Finnair lagt sig i front, da begge selskaber har haft betydelige kapacitetsforøgelser. Således var der hos Norwegian en fremgang i passagertallet på 12,6 procent til samlet 37.344.134 rejsende, mens det lykkedes Finnair at øge med 11,6 procent til 13.281.500 passagerer.
Icelandair oplevede en beskeden passagerfremgang på 1,3 procent til 4.402.153 passagerer, mens SAS med en passagervækst på 1,2 procent således blev bundproppen. I alt 30.098.529 passagerer rejste med SAS i 2018, hvilket var 363.331 flere end året før.
Udvikling i passagertallet hos nordiske flyselskaber i 2018 vs. 2017
Selskab | 2018 | 2017 | Ændr. | PLF i % | Ændr. |
Norwegian | 37.344.134 | 33.149.555 | 12,6 % | 85,8 | -1,7 p.p. |
SAS | 30.098.529 | 29.734.928 | 1,2 % | 75,7 | -0,4 p.p. |
Finnair | 13.281.500 | 11.904.600 | 11,6 % | 81,8 | -1,5 p.p. |
Icelandair | 4.460.729 | 4.402.153 | 1,3 % | 81,0 | -1,7 p.p. |
Kilde: Flyselskaberne | PLF = Passenger Load Factor |
SAS og Finnair i god form
Trods den beskedne passagervækst har SAS i 2018 dokumenteret, at selskabet er i en bedre økonomisk form end flere af de øvrige nordiske konkurrenter. En meget stram kapacitets- og prisdisciplin har sikret, at SAS udelukkende har gået efter lønsom vækst i stedet for at kaste sig ud i en priskamp, hvor selskabet kan blive taber og forbrugerne de sikre vindere.
Indtjeningsevnen hos SAS er allerede blevet dokumenteret i det årsregnskab, der sluttede den 31. oktober 2018. Her kom SAS ud med et overskud på 1,55 milliarder kroner før skat og engangsposter, og Finnair ventes også at levere et overskud i en størrelsesorden omkring 170 millioner euro, eller hvad der svarer til næsten 1,3 milliarder kroner.
Norwegian og Icelandair har i 2018 kæmpet en hård kamp i et marked, hvor konkurrencen og de høje brændstofpriser for alvor har gjort ondt. Begge selskaber har udsigt til at komme ud af 2018 med røde tal på bundlinjen, og begge arbejder hårdt på at sikre et tilfredsstillende kapitalgrundlag, så de nuværende lånebetingelser kan opretholdes.
Relaterede artikler:
37.3 millioner passagerer hos Norwegian
SAS runder 30 millioner passagerer