Passagerer i Københavns Lufthavn (Foto: Jasper Carlberg)

SAS-kunder urolige for strejke

Mens pilotkonflikten rykker nærmere, stiger usikkerheden hos SAS-kunderne i forhold til, om man skal booke om til et andet selskab eller tro på, at strejken bliver afblæst.

Frustrationen er stigende hos de mange passagerer, der har bestilt en flybillet med SAS på fredag den 26. april og de efterfølgende dage.

Piloterne har nemlig varslet konflikt til start ved midnat natten mellem torsdag og fredag, og det kan i givet fald betyde, at SAS bliver nødt til at aflyse en række flyafgange.

Derfor modtager SAS i disse dage en strøm af henvendelser fra bekymrede kunder, der vil vide, om de kan forvente at flyve som planlagt på fredag. Det svar kan SAS naturligvis ikke give så længe der forhandles mellem parterne.

Når kunderne henvender sig til SAS via de sociale medier, modtager de således dette standardsvar:

“Vi tror og håber, at vi når til enighed i forhandlingerne, så det ikke rammer vores kunder. Generelt vil vi ved trafikforstyrrelser altid meddele vores passagerer om ændringer, så snart de opstår, samt hvilke muligheder for om- og afbooking, der findes.”

Robotsvar
Når piloterne truer med konflikt i den faglige kamp for bedre løn- og arbejdsvilkår, er det med til at lægge pres på SAS, der naturligvis vil undgå, at for mange passagererne afbestiller billetter. Derfor vil mange SAS-kunder i disse dage også opleve disse “robotsvar” fra de medarbejdere, der skal svare på spørgsmålet om, hvorvidt der bliver konflikt.

SAS håber naturligvis, at kunderne har “is i maven” og venter på en løsning, og samtidig opfordrer man også til at ombooke, hvor det overhovedet er muligt for at kunne holde kunderne “i systemet”.

“Vi har givet vores kunder mulighed for at ombooke deres billetter uden gebyr via vores hjemmeside og via kundeservice. Vi åbnede for ombookingen i sidste uge til de kunder, som gerne vil kunne ændre deres rejse,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

I de situationer, hvor passagererne selv vælger at booke andre løsninger, kan de risikere at komme i klemme. Undlader man således at benytte udrejsen på en returbillet, fordi man præventivt har valgt at flyve med et andet flyselskab, kan der ikke finde refundering sted, hvis den pågældende flyafgang ikke aflyses. Samtidig kan den rejsende også risikere, at hjemrejsen automatisk bliver annulleret, når passageren ikke er mødt op på udrejsen til en afgang.

Konflikten vil kun omfatte piloter i SAS i Skandinavien. Således vil SAS Ireland samt eksterne produktionsselskaber som CityJet, Flybe, RegionalJet/Nordica og Air Nostrum stadig gennemføre deres flyvninger.

 

Relaterede artikler:

Ledelsesret på spil i pilotforhandlinger

Sådan aflønnes ’luftens konger’ i SAS

SAS-piloter varsler strejke