Ruten mellem Stockholm Arlanda og Örnsköldsvik lukker i februar 2020, meddeler SAS. Tre svenske flyselskaber er klar til at overtage passagererne.
Den 8. april 2018 åbnede SAS en helt ny rute mellem den svenske hovedstad og den midtsvenske by Örnsköldsvik. Men ruten hos det skandinaviske flyselskab er meget snart fortid.
SAS oplyser, at den svenske indenrigsrute lukker den 1. februar 2020 efter små to års drift. Flyselskabet forklarer, at ruten har været ramt af faldende efterspørgsel som følge af forskellige udfordringer som eksempelvis den svenske flyafgift og den vedvarende debat om luftfartens klimapåvirkning.
Flyvningerne mellem de to svenske byer blev genoptaget af SAS sidste år efter ni års fravær. I begyndelsen var der gode passagertal, men siden er den positive udvikling vendt. SAS har sammen med Örnsköldsvik-lufthavnen og regionen forsøgt at vende den negative udvikling uden succes.
”Desværre er tendensen fortsat i den forkerte retning, og vi ser fortsat faldende efterspørgsel og dårlig rentabilitet. Dette beklager SAS oprigtigt, fordi vi ved, hvor vigtig ruten er, og hvad den betyder for tilgængeligheden,” siger Freja Annamatz, pressechef for SAS i Sverige.
”Vi forstår, at mange er skuffede over budskabet – ikke mindst det lokale erhvervsliv. Vi har gjort det, vi kunne, men kan ikke gøre mere under de nuværende forhold.”
Flyselskaber står i kø
SAS opererer mellem Stockholm Arlanda og Örnsköldsvik med fly af typen ATR 72-600 med 70 sæder og enkelte afgange med Boeing 737. Selskabet har tre-fire daglige rotationer mellem byerne.
Fra den 1. februar 2020 vil der således være potentiale for andre flyselskaber til at overtage passagererne. Og det ser allerede ud til, at der vil blive rigeligt med afgange.
Hele tre forskellige svenske flyselskaber har allerede budt sig til og annonceret interesse i at opstarte flyvninger mellem Stockholm og Örnsköldsvik. Det første flyselskab var Sveaflyg, der fra 1. februar planlægger fem daglige afgange med en SAAB 2000 med 50 sæder. Det oplyste selskabet allerede en time efter, at SAS-meddelelsen blev sendt ud.
BRA tror på Örnsköldsvik
Det andet flyselskab, der meldte sig på banen, var Braathens Regional Airlines (BRA). Selskabet vil betjene Örnsköldsvik fra Stockholm Bromma fra den 2. februar med sine ATR 72-500 med 72 sæder. Der er helt klart basis for at flyve på ruten, mener BRA.
”Vi tror på Örnsköldsvik som en destination og vurderer, at regionen har brug for flyvninger for fortsat at være attraktiv for erhvervsliv og vækst,” siger Geir Stormorken, administrerende direktør i BRA.
Sidst, men ikke mindst, har Air Leap tilkendegivet, at det vil begynde at flyve mellem Stockholm Arlanda og Örnsköldsvik. Flyselskabet planlægger mindst 20 ugentlige afgange i hver retning fra den 1. februar med en 72-sæders ATR 72-500.
Tiden vil vise, hvorvidt alle tre svenske flyselskaber ender med at betjene ruten, eller om den hårde konkurrence får et eller flere selskaber til at droppe planerne.
Indtil den 1. februar næste år er det således stadig SAS, der opererer på ruten. Passagerer, der har købt billetter til flyvninger efter denne dag, vil blive tilbudt ombooking via lufthavnen i Umeå eller få pengene tilbage af SAS.
Relaterede artikler:
Svenskere opruster med jetfly mod SAS