Det nye "Travel-Ready Center" som mobilapp fra United Airlines. Foto: United Airlines

SAS-partner introducerer digitalt coronapas

United Airlines har lanceret et digitalt sundhedspas, hvor passagererne via en app eller selskabets hjemmeside kan samle oplysninger om COVID-19-test og –vaccine.

I november sidste år præsenterede IATA et digitalt sundhedspas, der skal være med til at få passagererne tilbage på flyene og dermed få gang i flytrafikken igen.

Mens IATA Travel Pass fra flyselskabernes internationale sammenslutning forventes at komme i brug i første kvartal i år, har amerikanske United Airlines lanceret sit helt eget digitale coronapas – også kaldt sundhedspas.

Passet fra United Airlines, der er partner med SAS i Star Alliance, har fået navnet ”Travel-Ready Center”, og løsningen skal gøre det lettere for passagererne at rejse både indenrigs og udenrigs. Inden en rejse vil man kunne uploade oplysninger om COVID-19-test-resultater og COVID-19-vaccination. Sundhedspasset integreres i flyselskabets eksisterende mobil-app og på hjemmesiden. Dermed vil alt være samlet på ét sted.

’Et personligt og enkelt sundhedspas’
Coronapassset giver alle United Airlines-passagerer mulighed for at få den mest optimale forberedelse inden en flyrejse. Der vil være oplysninger om COVID-19-relaterede krav på destinationen, inden de tager til afgangslufthavnen. Man vil kunne se krav om blandt andet testning, og snart er der også mulighed for at bestille testtid til 15.000 steder i verden.

Når en passager har fået verificeret de nødvendige dokumenter til en given rejse af en United-medarbejder, vil ”Travel-Ready Center” give besked om, at pågældende er klar til rejsen.

”Test og dokumentation før rejsen er nøglen til en sikker genåbning af globale rejser, men vi ved, at det kan være forvirrende for kunderne, når de forbereder sig på en flyvning,” siger Linda Jojo, teknologidirektør og digital chef hos United Airlines.

”Fra og med i dag giver vores ‘Travel-Ready Center’ kunderne en personlig, trin-for-trin guide til, hvad der er nødvendigt på deres rejse, en enkel måde at uploade de krævede dokumenter på og hurtigt få deres boardingkort – fuldt integreret i vores app og webside.”

Internationalt samarbejde om sundhedspas
United Airlines’ sundhedspas er ikke det første initiativ på dette område fra det amerikanske selskab. I slutningen af november sidste år indgik United Airlines et partnerskab med den internationale organisation Commons Project Foundation om at lancere en separat app med navnet CommonPass.

Dette sundhedspas blev testet på udvalgte internationale flyvninger og i december blev passet introduceret på udvalgte afgange fra blandt andet New York og London. Initiativet blev – foruden United Airlines – lanceret i samarbejde med flyselskaberne JetBlue, Lufthansa, SWISS og Virgin Atlantic. Herudover er også lufthavnenes internationale organisation, Airport Council International (ACI), med i projektet.

Løsninger med digitale sundhedspas er således blevet populært blandt flere aktører i den globale luftfartsbranche. Sundhedspasset fra IATA, der altså forventes lanceret i de kommende måneder, får de mellemøstlige flyselskaber Emirates og Etihad Airways som lanceringskunder. Singapore Airlines har dog allerede haft testet det digitale IATA-sundhedspas i en måneds tid på få ruter.

 

Relaterede artikler:

Første flyselskaber tester IATA Travel Pass

SAS ønsker fælles regler om rejsepas og vaccination

IATA får konkurrence til nyt sundhedspas