SAS-priser er op til 30 % billigere fra Hamburg og London

Flyver man med SAS fra København skal der betales en billetpris, der er væsentligt højere end, hvis billetten købes fra eksempelvis Hamburg eller London.

I rejse- og luftfartsbranchen findes et begreb, der hedder “Cross-Border Ticketing“. Det kan eksempelvis betyde, at en dansk rejsende bestiller en flybillet, der starter og slutter i f.eks. Hamburg eller London, men udelukkende bruger den del af billetten, der udgår fra Danmark.

Det kunnef.eks. være en billet med en rute som følger: Hamburg – København – Tokyo – København – Hamburg. Denne billet er billigere, end hvis man i Danmark køber en returbillet København -Tokyo – København. Der kan være op til 30 % at spare, hvis det er muligt at rejse ud af f.eks. England eller Tyskland fremfor at stige på flyet i København.

Men tidligere, hvor IT-systemerne ikke var så avancerede og før elektroniske billetter blev indført, varbrugen af Cross-Border Ticketingen ofte anvendt praksis hos mange erhvervsrejsebureauer. De kunne dermed spare kunderne for tusindvis af kroner pådisse kreative billetteknikker.Men luftfartsselskaberne har effektivt sat en stopper for denne type “parallelimport“, idet resten af reservationen annulleres, hvis passageren ikke fysisk er rejst på den første strækning af billetten. Detbetyder, at rejsen fra København slettes, hvis man ikke har rejst fra f.eks. Hamburg til København.

Der er stadig mange penge at spare for britiske eller tyske rejsende, der ønsker at rejse med SAS via København. Billetterne bliver solgt op til 30 % billigere end danske rejsende skal betale ud af København. Den billigere flybillet indeholder endda tilslutningsfly fra og til den udenlandske lufthavn.

Det er ikke kun SAS, der differentierer priser i forhold til det marked, hvor billetten udbydes til salg. Det er en generel praksis hos de fleste luftfartsselskaber og også noget, der kendes fra andre brancher.

Det kan dog være problematisk, nårSAS somdelvist statsejet selskab anvender krydssubsidiering på denne måde. Dermed kommer danske og skandinaviskerejsende i realitetentil at betale for de billigere flybilletter som rejsende på markederne i England og Tyskland kan erhverve. Da den danske stat sammen med Sverige og Norge er aktionær i SAS (50 %) er det indirekte skattekroner fra de skandinaviske borgere, der medfinansierer rabatterne på de fremmede SAS-markeder. Det er en omvendt logik, når SAS har som hovedstrategi at betjene det skandinaviske marked.

Nedenstående eksempler dokumenter besparelser ved køb af billetter med afrejse i henholdsvis Hamburg og London til destinationerne Tokyo og Beijing:

TOKYO

REJSERUTE



INTERCONTNENTAL



FLYNUMMER

UD- OG HJEMREJSE PRIS DKK



BESPARELSE i DKK / %



København-Tokyo-København



SK983/984



UD: 26NOV09

HJEM: 07DEC09



7.770



n/a



Hamburg – København – Tokyo – København – Hamburg



SK983/984



UD: 26NOV09

HJEM: 07DEC09



5.455



2.335 (29,8 %)



London – København – Tokyo – København – London



SK983/984




UD: 26NOV09

HJEM: 07DEC09









6.126



1.644 (21,1 %)



BEIJING

REJSERUTE



INTERCONTNENTAL

FLYNUMMER



UD- OG HJEMREJSE PRIS DKK



BESPARELSE i DKK / %



København-Beijing-København



SK995/996



UD: 26NOV09

HJEM: 07DEC09



8.123



n/a



Hamburg – København – Beijing – København – Hamburg



SK995/996



UD: 26NOV09

HJEM: 07DEC09



6.469



1.654 (20,4 %)



London – København – Beijing – København – London



SK995/996




UD: 26NOV09

HJEM: 07DEC09









6.817



1.306 (16,1 %)




Fra eksemplerne fremgår det tydeligt, at besparelsen kan være op til 30 % ved at købe billetten med afrejse fra Hamburg.

Men risikoen for at den rejsende bliver nægtet transport fra København og videre ud i verden er stor, hvis man begiver sig ind på disse kreative billetteknikker.

Den internationale luftfartssammenslutning IATA har ikke p.t. et generelt regelsæt, der regulerer luftfartsselskabernes muligheder for at sanktionere overfor passagerer, der benytter sig af Cross-Border Ticketing.