Onsdag sender SAS for første gang sin nye Airbus A320neo på vingerne. Flyet er første eksemplar indrettet med selskabets nye mellemdistancekabiner.
(STOCKHOLM) De rejsende på SAS’ rute SK402 fra København til Stockholm onsdag morgen stiger ombord i SAS’ bud på fremtiden på mellemdistanceruterne. Ikke alene betjenes afgangen af SAS’ allerførste Airbus A320neo – Sol Viking – flyet er tilmed det første mellemdistancefly indrettet med de nye SAS-kabiner.
De i alt 30 nye Airbus A320neo-fly og de nye kabiner er med koncernchef Rickard Gustafsons ord en vigtig del af, at SAS vil lykkes med sin strategi om at være de frekvente rejsendes foretrukne flyselskab. Han fremhæver blandt andet flyets brændstoføkonomi, der er 15 procent bedre end forgængeren, men interiøret spiller også en vigtig rolle:
“Vores nye kabiner på vores langdistancefly er modtaget enormt positivt, og nu går vi skridtet videre til kort- og mellemdistanceflåden, hvor vi investerer i meget hurtigt WiFi med surfhastigheder, der gør, at tiden ombord kan udnyttes til arbejde eller afslapning,” sagde Rickard Gustafson, da flyet tirsdag blev vist frem for skandinavisk presse i Stockholm.
Udrulningen af de nye kabiner i de eksisterende mellemdistancefly vil ske over de kommende tre år fra og med maj 2017, imens WiFi først installeres fra andet halvår af 2017 og frem.
Stream film ombord
SAS lover kunderne hurtigt trådløst internet. 12 Megabit til hver passager lyder løftet, og det er nok til at man både kan arbejde effektivt på nettet og streame film til tablet og smartphone.
“Vi begyndte at installere WiFi på våre 737’ere tidligere, men valgte at afbryde og i stedet saste på at finde en løsning, som tilbyder et rigtig godt WiFi. Nu får vi markedets hurtigste hurtigste WiFi-løsning, som bliver installeret på 100 fly inklusiv A320neo,” forklarer Johan Mägi, head of onboard product and services.
De 12 Megabit baserer sig dog på det faktiske forbrug – forstået at flyet kun har en 100 Megabit linje, som fordeles mellem brugerne efter behov. Men det er altså rigeligt til at dække alle rejsendes behov for at streame film eller arbejde via nettet, pointerer Johan Mägi.
Mere benplads
Når det kommer til de nye kabiners design, bliver der på mange måder skabt harmoni mellem SAS’ langrutefly og mellemdistanceflåden. Sæderne bliver mørkegrå Recaro-sæder (samme model som findes i cirka halvdelen af mellemdistanceflåden i dag), imens endevæggene er beklædt i et asketræfarvet-design. Et nyt moodlight skal endvidere give en behagelig atmosfære i kabinen.
Fra et passagerperspektiv er de største forandringer, at de tynde Recaro-sæder efterlader betydeligt mere benplads trods samme sædeafstand på 30 tommer, som SAS har på sine 737NG og A320ceo-fly i dag.
Samtidig har SAS uden at skorte på benpladsen fået kilet en række mere ind som følge af en omrokering af toiletterne bagerst i flyet. A320neo har således 174 sæder mod forgængerens 168. Og selv med 174 sæder i kabinen har selskabet fået luft til, at også sæderne på den bagerste række kan lænes 3 tommer tilbage, på samme måde som de øvrige rækker kan.
Samtlige 174 sæder på A320neo er indrettet med samme sædeafstand.
Imens der bliver mere plads til knæene – har SAS imidlertid ikke valgt at øge pladsen til håndbagage. De nye A320neo er således ikke indrettet med større og mere rummelige pivot-bins, der gør det muligt at placere håndbagagekufferterne på højkant og dermed skabe plads til flere. Dermed vil rejsende på fyldte afgange fortsat kunne opleve, at deres håndbagagekuffert tjekkes ind.
Strøm i sæderne
En væsentlig feature i SAS’ version af A320neo er – hvad mange smartphone-brugere længe har sukket efter på deres flyrejse – et USB 2.1-ladestik, som gør det muligt at booste batteriet på både telefoner og tablets. Dette er SAS blandt de eneste flyselskaber, der tilbyder på det europæiske mellemdistancemarked. USB-stikkene bliver imidlertid kun at finde på A320neo.
Simultant med indfasningen af de nye fly, vil SAS påbegynde indretningen af nye kabiner på store dele af selskabets eksisterende mellemdistanceflåde. 66 Boeing og Airbus-mellemdistancefly står over for en gennemgribende renovering, så også disse får nye kabiner samt WiFi – en investering på cirka 500 mio. svenske kroner over 2-3 år. Kun selskabets godt 20 eksemplarer af 737-600 forbliver i nuværende stand, indtil de over de kommende år udfases i takt med, at A320neo-flåden indfases.
A320neo bliver i første omgang at finde på SAS’ rute mellem København og Stockholm – siden indsættes flyet på SAS’ længere Europa-ruter ud af Stockholm – og på sigt også fra København.
Relaterede artikler
Første Airbus A320neo på besøg hos SAS
SAS overvejer langtrækkende A321-fly