SAS tæt på aftale med regional jet-operatør

SAS ønsker at tilknytte endnu en regional jetfly-operatør udover Cimber. Aftalen forventes at falde på plads i løbet af fire uger, og der kan være tale om et flyselskab med enten Embraer eller Bombardier-fly.

En aftale med en ny ekstern operatør til at operere regionale jetfly for SAS er lige på trapperne. Det sker som følge af, at SAS for nylig har lavet et udbud på wetlease af otte regionale jetfly med option på yderligere seks fly.

Dermed bliver der udover Cimber A/S som intern leverandør også mulighed for at få en eksterne leverandør ind. I dag opererer Cimber i alt 12 regionale Bombardier CRJ900-jetfly med plads til 88 passagerer.

“Vi har fokus på de regionale skandinaviske rejsende og for at kunne opretholde et netværk for denne målgruppe er det nødvendigt at have store jetfly, mindre jetfly og turbopropfly,“ siger koncernchef Rickard Gustafson til CHECK-IN.dk.

SAS vil selv operere Boeing 737-fly og Airbus A320-fly på de europæiske og skandinaviske ruter med størst trafikunderlag, mens interne og eksterne produktionsselskaber vil blive benyttet i den regionale produktion.

“Vi har brug for partnere til at komplementere med turbopropfly, og vi har brug for mindst to leverandører af flyvninger med regionale jetfly. Vi har oplevet stor interesse for vort udbud, og vi forventer at kunne færdiggøre aftalen i begyndelsen af oktober,“ forklarer koncernchefen.

SAS har allerede valgt Flybe og Jet Time til den regionale produktion med turbopropfly, mens Cimber er leverandør af flyvninger med regionale jetfly.

På spørgsmålet om, hvorvidt der er bestemt krav til flytype samt om samme flyselskab kan levere turboprop og jetfly-ydelser til SAS svarer Rickard Gustafson:

“Vi har ingen krav om, at det nødvendigvis kan være Bombardier-fly. Det kan ligeså godt være Embraer-fly. Det er også muligt at samme leverandør kan levere regional produktion med turbopropfly og jetfly, men det ønsker jeg ikke at komme nærmere ind på for ikke at åbne eventuelle spekulationer omkring, hvilket selskab vi kommer til at indgå aftale med.“

Flere mulige partnere
Det er først og fremmest de ruter, som det finske datterselskab Blue1 har fløjet for SAS, som den nye operatør kommer til at overtage. Her har Blue1 valgt at udfase Boeing 717-flyene, og SAS har besluttet, at det ikke er rentabelt at lade Boeing 737-fly overtage produktionen, som det oprindeligt var planen.

Hvilket flyselskab, der bliver ny regional jetfly-operatør er der allerede mange gætterier på. Bliver der tale om Bombardier-fly kan Estonian Air være et godt bud, idet selskabet har ekspertise i CRJ700 og CRJ900-produktion, men esterne har også specialiseret sig i Embraer E-170 til regional wetlease produktion.

SAS har i forvejen stærke relationer til Estonian Air, idet det skandinaviske flyselskab ejer 10 procent af aktierne, mens den estiske stat ejer 90 procent. Estonian Air ledes af svenske Jan Palmér, der en overgang var koncernchef for Cimber Sterling Group.

Det kan heller ikke udelukkes, at britiske Flybe kan supplere aftalen om flyvning med ATR72-fly med nogle af selskabets Embraer ERJ-170 eller ERJ-190 jetfly, der er indrettet med henholdsvis 88 og 118 sæder.