Airbus A350-900 fra det brasilianske flyselskab Azul. Foto: Azul

Sender A350’ere på pension efter blot et år

Efter blot ét års drift vil det brasilianske flyselskab Azul udfase sine to Airbus A350’ere, da selskabet angiveligt mener, at der er høje driftsomkostninger forbundet med flytypen.

Airbus A350 er stadig en af de allernyeste og moderne flytyper, der findes på markedet for langdistance-passagerfly. Men tilsyneladende bliver ikke alle flyselskaber glade for flytypen.

Således planlægger Azul angiveligt at lade sine to A350-900 pensionere blot ét år efter at have modtaget det første fly. Det skriver ch-aviation på baggrund en historie fra luftfartsmediet Aeroin, der har set på opdaterede slottider (start- og landingstilladelser, red.) fra Azuls vigtigste base i Viracopos International Airport i Sao Paulo.

Ifølge de opdaterede slotdata vil den sidste A350-flyvning på Azuls rute til Paris Orly være 2. oktober 2023, hvorefter A350 vil blive benyttet på ruten til Orlando i den amerikanske delstat Florida. Dog kun frem til 28. oktober, hvor den sidste afgang med A350 er planlagt.

Efter de nævnte datoer vil ruterne blive betjent med henholdsvis Airbus A330-200 og Airbus A330-900.

Ifølge ch-aviation dukkede der i juni i år rapporter op omkring – med henvisning til kilder i og uden for flyselskabet – at Azul havde set sig nødsaget til at tage A350’erne ud af drift som følge af angiveligt høje driftsomkostninger ved flytypen. Flyet skal anses for at være rentabelt på samme eller længere ruter end Sao Paulo-Paris.

Skulle have haft i alt fem A350’ere
Azul modtog den første A350’er (registrering PR-AOY) i september 2022, og flyet blev sat ind på ruten til Orlando International Airport i december samme år. Det andet fly (PR-AOW) blev modtaget sidst i 2022, og begge to A350’ere benyttes i øjeblikket på ruten til Paris Orly. De to fly er begge næsten seks år gamle.

Faktisk har Azul yderligere tre A350’ere, der venter på levering til selskabet. De er dog i øjeblikket opbevaret i lufthavne i Abu Dhabi, Lourdes/Tarbes og Beijing.

Azul har hverken be- eller afkræftet forlydenderne om, at selskabet vil pensionere sine A350’ere. Flyselskabet har dog fortalt til Aeroin, at det ”altid kigger på flådemuligheder, og vi vil annoncere eventuelle ændringer på et passende tidspunkt”.

Flåden hos Azul består i øjeblikket af i alt 170 fly. Foruden de to A350’ere består langdistanceflåden af Airbus A330 – herunder fire A330-200 og fem A330-900.

 

Relaterede artikler:

Anders And bliver flyvende

LOT vil lease op til 32 fly fra brasiliansk flyselskab

Ny Airbus A350 benyttes til reservedele