Air Serbia beskærer i det kommende vinterprogram den ugentlige kapacitet på sin rute mellem Beograd og København med 43 procent.
Der bliver lidt længere mellem Airbus-flyene fra Air Serbia i Københavns Lufthavn i den kommende vintersæson sammenlignet med 2014/2015-sæsonen.
I stedet for en daglig flyvning mellem Beograd og København alle ugens dage, så vil Air Serbia fra slutningen af oktober kun komme til København fire gange om ugen. Det svarer til en reduktion i kapaciteten på knap 43 procent.
Fra slutningen af oktober vil Air Serbia flyve på onsdage, fredage, lørdage og søndage.
Fra den 17. december til den 12. januar vil der dog være seks ugentlige flyvninger. I sommersæsonen frem til slutningen af oktober flyver Air Serbia en gang dagligt på ruten, som selskabet er alene om at betjene.
Det er ikke kun på ruten til København at selskabet skærer ned. Det sker over en bred kam på en stor del af selskabets ruter til Europa og Mellemøsten. I alt fjerner selskabet frekvenser på 17 ruter inklusiv blandt andet ruten fra Beograd til Stockholm. Air Serbia øger kun antallet af frekvenser på to ruter – til Tirana og Beirut med henholdsvis to og en ekstra ugentlig flyvning. På 16 ruter bliver antallet af flyvninger det samme som i den forrige vinter.
Storstillet rebranding
I 2013 købte Etihad Airways fra Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater langs Den Persiske Golf sig ind i JatAirways, som Air Serbia hed dengang. Endnu inden aftalen om Etihad’s køb af 49 procent af Serbiens ”flag carrier” JatAirways, havde Etihad og den serbiske stat lanceret en storstillet rebranding af luftfartsselskabet.
Den mest synlige forandring var en navneændring og nye farver på flyene. Samtidig gennemførte selskabet en lynudskiftning af sin flyflåde. Ud røg syv aldrende Boeing 737-300 fly og ind kom otte Airbus A319 og to Airbus A320-fly.