Indenrigsfly i Københavns Lufthavn (Arkivoto: Morten Lund Tiirikainen)

Sikkerhedskontrol vækker bekymring for indenrigstrafikken

Flyselskaber og pendlere vil holde et vågent øje med køer og ventetider, når indenrigspassagererne fra på søndag skal gennem den centrale sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn.

Indenrigsrejsende fra København til Provinsen kommer til at møde en låst dør, hvis de på søndag forsøger at komme ind gennem døren til Terminal 1 i Københavns Lufthavn. Terminalen hvor indenrigsflyene i flere årtier er afgået fra og ankommet til. For på søndag er det slut. Fremover skal passagererne til Bornholm og Billund ind gennem den centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3 på lige fod med rejsende til Bangkok og Barcelona.

Ændringen skyldes, at indenrigs- og udenrigsfly fra på søndag vil blive parkeret ved siden af hinanden over hele lufthavnen. I dag holder indenrigsflyene ved Gates A25 – A34 og passagererne går oftest ind gennem Terminal 1’s sikkerhedskontrol. Den findes fra på søndag ikke længere. Og det vækker en vis bekymring hos pendlere og indenrigsflyselskaber.

”Vi er beherskede optimister. Nu har vi benyttet indenrigsterminalen i 40 år. Så er det klart, at nye tiltag vil føles skræmmende. Det er en stor forandring, men vi håber det bliver okay for både pendlere, bornholmere og vores patient-rejsende,” siger Kurt Espersen, der er direktør for Bornholms Hospital og formand for det brugerråd, som Danish Air Transport har etableret for sin rute mellem København og Bornholm.

”Det primære usikkerhedsmoment er turen gennem sikkerhedskontrollen og butikkerne ud til gaten. Men jeg ved, at Københavns Lufthavn og Falck vil gøre hvad de kan for at gøre det så acceptabelt som muligt for vores patient-rejsende,” understreger Kurt Espersen, der sender mange bornholmere med flyet til behandling på hovedstadens hospitaler.

Et spørgsmål om vilje
Også hos Danish Air Transport (DAT), der opererer ruten til Bornholm, er sikkerhedskontrollen den store bekymring i forbindelse med overflytningen af indenrigsflyvningerne fra Terminal 1 til Terminal 2 og 3.

”Vi kommer til at køre benhårdt på, at ventetiderne i sikkerhedskontrollen ikke bliver for lange. Det er kun et spørgsmål om vilje fra lufthavnens side. Ikke andet,” fastslår Jesper Rungholm, direktør for Danish Air Transport.

Fra på søndag begynder Danish Air Transport at flyve mellem København og Karup ved siden af sin eksisterende rute til Bornholm. DAT-direktøren forklarer, at selskabets afrejsende passagerer vil blive bedt om at indrapportere hvor længe de står i kø i sikkerhedskontrollen og hvor mange spor i sikkerhedskontrollen, der er åbne.

Hos Københavns Lufthavn peger man på, at ventetiderne er styret af den aftale om serviceniveau, som er indgået mellem flyselskaberne og Københavns Lufthavn.

”Vi har en Service Level Agreement med flyselskaberne om ventetiden i security. Den aftale har vi tænkt os at gøre vores yderste for at leve op til,” forklarer pressechef i Københavns Lufthavn, Søren Hedegaard Nielsen.

Åbne eksisterende spor
Et andet indenrigsflyselskab, der har rynker i panden over søndagens skifte, er Alsie Express, der flyver mellem København og Sønderborg.

”Vi har brugt meget tid på at være sure og kede af det samt kæmpe imod lukningen af indenrigsterminal. Men nu har vi erkendt, at den kamp er tabt. Derfor fokuserer vi på det positive. Vi har fået nogle gode gates, som sammen med vores interline-aftale med SAS gør det nemt for de passagerer, som rejser videre fra Københavns Lufthavn,” forklarer Henrik Therkelsen, direktør for Air Alsie, der står bag Alsie Express.

”Vores eneste bekymring er sikkerhedskontrollen. Det er positivt, at de bygger to spor mere. Men de kunne starte med at åbne de spor, som de allerede har,” påpeger Henrik Therkelsen.

Han bakkes op af Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

”Det nytter ikke at bygge to spor mere, hvis det blot betyder, at der er seks lukkede spor i stedet for fire,” pointerer Jesper Rungholm.

I Københavns Lufthavn henviser pressechefen igen til den serviceaftale, som er indgået mellem flyselskaberne og lufthavnen.

”Vi holder det antal spor åbne, som gør, at vi kan leve op til det, som er aftalt i Service Level Agreement,” understreger Søren Hedegaard Nielsen.

Sympatisk idé
En gruppe af pendlere mellem Aalborg og København har tidligere foreslået, at lufthavnen afsatte to spor i sikkerhedskontrollen, som var forbeholdt indenrigsrejsende. En idé der er blevet blankt afvist af Københavns Lufthavn.

”Ideen er sympatisk, men ligger ikke i kortene. Antallet af indenrigsrejsende svinger meget i løbet af dagen, og derfor er det vigtigt for os at kunne anvende alle security-spor fleksibelt,” forklarer Søren Hedegaard Nielsen.

Pendlerne har dog en allieret i Alsie Express, som ikke giver så let op.

”Vi vil fortsætte kampen for at få spor i sikkerhedskontrollen, som er dedikeret til indenrigspassagererne,” siger Henrik Therkelsen.

Han fortæller desuden, at Alsie Express ser på muligheden for at tilbyde sine pendlerkunder at bruge Københavns Lufthavns særlige fast track-produkt CPH Express. Det er to spor i sikkerhedskontrollen, hvor rejsende kan komme hurtigere igennem – hvis det flyselskab de flyver med, har købt ydelsen hos Københavns Lufthavn.

Knap 15 selskaber tilbyder den service til deres business-kunder og rejsende med en vis status i selskabernes loyalitetsprogrammer.

Læs her hvor indenrigsflyene vil blive parkeret fremover.

Foto: Morten Lund Madsen.