Helsinki Airport. (Foto: Finavia | PR)

Snart er der kun én terminal i nordisk storlufthavn

Senere i juni vil to terminaler i Helsinki Lufthavn smelte sammen til én. Det betyder dog ikke, at det store lufthavnsbyggeri er ved vejs ende. Det forventes at vare indtil næste sommer.

Selvom håndværkerne kommer til at arbejde et års tid endnu i Helsinki Airport, så runder lufthavnen en vigtig milepæl i denne måned. Det sker, når Terminal 1 og Terminal 2 sammenlægges til at fungere som én samlet terminal.

Den finske lufthavnsoperatør Finavia oplyser, at den store ombygning fortsat skrider planmæssigt frem, og man regner med, at alle passagererne, der benytter lufthavnen i Helsinki, vil gøre det via en og samme terminal fra den 21. juni.

Det er et stort skridt for projektet, der har været på tegnebrættet siden begyndelsen af 2020. Udover sammenlægningen af terminalerne har det også kræver yderligere uddannelse af medarbejderne, der blandt andet har stiftet nærmere bekendtskab med det nye udstyr, som skal benyttes i lufthavnen.

Det vil blandt andet være i sikkerhedskontrollen, hvor passagererne fremover kan lade eksempelvis bærbare computere, smartphones eller spejlreflekskameraer blive i håndbagagen grundet nyt og mere avanceret scanningsudstyr.

Mangler sidste fase
Ifølge Finavia er processen med at sammenlægge de to terminaler foregået i faser, da det har givet lufthavnen mulighed for at betjene passagerer og afvikle flytrafik, mens byggeriet har stået på.

Den første fase blev afsluttet i december sidste år, hvor en ny ankomsthal samt to parkeringsfaciliteter blev åbnet. I slutningen af maj var det et nyt check-in-område samt en ny sikkerhedskontrol, der blev taget i brug.

I løbet af maj er der desuden blevet åbnet seks nye restauranter i ankomsthallen, og snart er det kun projektets sidste fase, der mangler at blive tilendebragt. Den forventes afsluttet omkring sommeren 2023, når Finavia og Helsinki Lufthavn vil sætte kronen på værket ved at åbne en ny bagageudlevering.

Det skal nok blive godt igen
Timo Järvelä, der er Finavias direktør for kundeoplevelsen og processer i Helsinki Airport, fortæller, at selvom man har forsøgt at udføre arbejdet med at omdanne de to terminaler til én så gnidningsfrit som muligt, har det fortsat trukket veksler på de rejsende.

Det er eksempelvis kommet til udtryk ved, at der ofte er blevet ændret ved den vej gennem terminalerne, som man skal tage for at komme frem til en given gate. Således var fredag den 10. juni den travleste dag i lufthavnens historie, og her måtte man bede passagerer fra Norwegian, Lufthansa og SAS om at bruge sikkerhedskontrollen i Terminal 2 efter check-in og bagage drop i Terminal 1.

”Passagererne har været meget forstående over for de gener, som byggeriet har resulteret i. Vi har forsøgt at fortælle dem klart og tydeligt, hvad vi var i gang med, og hvis vi alle holder det her ud bare lidt endnu, så skal det nok blive godt igen.”

 

Relaterede artikler:

Gør klar til ny passageroplevelse i Helsinki Airport

100 dage til åbningen af ”fremtidens lufthavn”

Passagerhåndteringen i finske lufthavne optimeres