Passagerer i Københavns Lufthavn får nu mulighed for at være gate-personale for dem selv.
En række selvbetjeningsløsninger har vundet mere og mere indpas i luftfartsbranchen gennem de seneste år, så passagererne i dag for eksempel selv sørger for check-in og aflevering af bagage. Nu har Norwegian og Københavns Lufthavn taget endnu en selvbetjeningsløsning i brug – såkaldte ”self boarding gates”, eller selvbetjente boarding-gates.
Passagererne skal selv scanne deres rejsebevis, enten i form af et almindeligt boarding-kort på papir, en kode på telefonen eller for eksempel et kreditkort. De første erfaringer viser, at flyene kan boardes hurtigere end tidligere, samtidig med at flyselskabet kan reducere sin bemanding i gaten.
”Vi er meget glade for, at vi som det første flyselskab kan tilbyde vores passagerer selvbetjent boarding i Københavns Lufthavn. Det er både afgørende for os og vores passagerer, at vi kan boarde så hurtig og effektivt som muligt, og vi kan allerede se, at dette er en tidsbesparende løsning,” siger Norwegians danske informationschef Johan Bisgaard Larsen.
20 procent hurtigere
Målinger i løbet af den første uge, e-gatesne var i drift, viser at man kan boarde omkring 20 procent hurtigere end med almindelige gates.
“I Norwegian er vi optaget af, at gøre indtjekningsoplevelsen så let som muligt for vores passagerer. Med introduktionen af selvbetjent boarding samt vores nylige lancerede selvbetjente bagagedrop, er vi er godt på vej,“ siger Johan Bisgaard Larsen.
Ti år siden
Københavns Lufthavn er en af de lufthavne i verden, der er længst fremme med de forskellige selvbetjeningsløsninger. Det er ti år siden, lufthavnen indførte check-in automater, og i dag foretager næsten halvdelen af passagererne check-in på de 99 automater. Sidenhen er også bagageaflevering blevet selvbetjent, ligesom der er opsat selvbetjente e-gates før sikkerhedskontrollen, hvor passagererne selv scanner boardingkort.
”Selvbetjeningsløsninger er essentielle for Københavns Lufthavn af den simple årsag, at både flyselskaberne og vi sparer penge, hvilket er i tråd med vores strategiske ønske om at reducere omkostningerne for vores kunder. Derudover sparer passagererne tid, og vores passagerundersøgelser viser, at de rejsende oftest bliver mere tilfredse af at benytte de forskellige selvbetjeningsløsninger,” siger Kristian Durhuus, driftsdirektør, Københavns Lufthavn.
Københavns Lufthavn har indtil videre installeret selvbetjeningsgates i fire gates i Finger A samt syv gates i Finger B. De fire førstnævnte har Norwegian taget i brug her i de første dage af april, mens det er planen, at SAS tager de syv sidstnævnte i brug kort efter påske.
Foto: Ernst Tobisch