I august var der 2,95 millioner rejsende igennem Københavns Lufthavn, og det var en smule flere end i 2018 og 2019, mens sommeren som helhed var på niveau med de to rekordår før coronapandemien.
“Sommeren 92″er titlen på spillefilmen om det danske herrefodboldlandsholds bedrifter ved EM-slutrunden i Sverige i 1992, hvor europamesterskabet blev hentet hjem.
Når Københavns Lufthavn næste år kan fejre 100 års fødselsdag, kan man passende lave en film, der hedder “Sommeren 24”, der skal omhandle den vilde sommer, som den danske hovedstadslufthavn har oplevet i år.
Det var nemlig sommeren, hvor Københavns Lufthavn sikrede sig fuld genopretning efter coronapandemien, der på et tidspunkt sendte lufthavnen til tælling og derfor måtte gældsætte sig for at kæmpe sig ud af den krise, der ramte den globale luftfart over hele verden. Et comeback, der også burde belønnes med en titel.
Flere end i 2o19 og 2018
Københavns Lufthavn har netop offentliggjort de foreløbige trafiktal for august, og de viser, at 2.953.000 passagerer har rejst til, fra og via lufthavnen i august. Det er 360.000 eller omkring 14 procent flere end i samme måned sidste år, og også bedre end i august i rekordårene 2019 og 2018, hvor der var henholdsvis 2,942.021 og 2.919.358 rejsende.
I de tre sommermåneder var der samlet ni millioner rejsende, hvilket også tangerer rekorden fra 2019 og er en stigning på 13 procent fra samme periode i 2023.
“På trods af, at der faktisk er færre passagerfly, der letter og lander i Københavns Lufthavn, har vi haft en rigtig god sommer, som er helt på niveau med de travleste somre i 2018 og 2019. Det skyldes, at flere flyselskaber flyver med mere moderne fly med plads til flere passagerer, og at flyselskaberne er blevet bedre til at fylde flyene,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Belægningen på flyene landede i august på 81,0 procent mod 79,0 procent i august 2019.
Italien trækker solid europæisk vækst
Det er især de europæiske ruter, der har trukket fremgangen, og de populæreste rejselande har ikke overraskende været Spanien, Italien, Grækenland, Frankrig og Tyrkiet.
Her har både SAS, Norwegian og Ryanair bidraget til passagervæksten med øget nye ruter samt øget kapacitet på eksisterende ruter.
Den største fremgang har der været på ruterne til og fra Italien, hvor 609.000 passagerer har rejst fra CPH og en italiensk lufthavn, kun overgået af evigt populære Spanien med 716.000 passagerer.
Mest markant fremgang i antallet af passagerer var der på ruterne til og fra Italien. I de tre sommermåneder er 609.000 passagerer rejst mellem K0benhavn og en italiensk lufthavn, hvilket var en stigning på 35 procent sammenlignet med sidste år.
Styrket position som transferlufthavn
Det er dog ikke kun de europæiske ruter, der har oplevet fremgang. Der er også solid fremgang i transfertrafikken i København Lufthavn, hvor et stigende antal passagerer fra Sverige, Norge og resten af Danmark vælger at flyve via CPH for at komme ud i verden.
I de tre sommermåneder er andelen af transferpassagerer steget med 19 procent i forhold til sidste år.
“Vi er meget tilfredse med, at andelen af transferpassagerer stiger. Det styrker vores position som et vigtigt trafikknudepunkt og viser, at vi er en attraktiv lufthavn for mange rejsende med et bredt netværk af ruter til store dele af verden,” lyder det fra Peter Krogsgaard.
Til og med august har 3,7 millioner passagerer transfereret i Københavns Lufthavn, og SAS, der er det største flyselskab i lufthavn, repræsenterer cirka 80 procent af disse.
Relaterede artikler:
Travleste dage nogensinde i Københavns Lufthavn