Det bliver et ATR72-200 fly fra spanske Swiftair, som Cimber vil benytte på SAS-indenrigsruten fra Billund til København. Flyet er forsinket og forventes først indsat på ruten senere i denne uge.
Da SAS mandag genåbnede indenrigsruten mellem Billund og København, måtte kunderne kigge langt efter det ATR72-fly, som Cimber A/S skulle operere på vegne af SAS.
I stedet måtte Cimber gennemføre mandagens flyvninger med det CRJ200-reservefly, som benyttes som back-upi forbindelse med den igangværende operation for SAS på de regionale ruter.
Cimbers nyerhvervede ATR72-200 fly har selskabet fremskaffet fra det spanske luftfartsselskab Swiftair med hovedsæde i Madrid. Cimber har indgået en treårig lejeaftale på flyet, der tilsyneladende er blevet forsinket i det spanske bureaukrati før leveringen til Cimber.
“Lige nu står flyet i Toulouse, men vi håber snart at kunne indsætte deti drift for SASpå ruten mellem Billund og København,“ forklarer Jørgen Nielsen, der er COO i det nyetablerede Cimber A/S.
Tvivl om første tur
I SAS-bookingsystemet skal ATR72-flyet på første tur onsdag den 15. august kl. 12.25 fra København til Billund som rutenummer SK1283. Men Jørgen Nielsen ønsker ikke at bekræfte, hvorvidt dette vil være muligt, da selskabet er afhængig af de spanske myndigheders godkendelser, førend flyet kan sætte kursen mod Danmark.
At påbegynde betjeningen af den nye SAS-indenrigsrute med et reservefly kan virke lidt skrøbeligt, men Cimber har indtil videre haft en tårnhøj punktlighed med de fire CRJ-fly, som har været opereret for SAS siden den 5. maj.
“Det er ligegyldigt om du har fire fly eller hundrede fly. Vi skal levere varen, og det har vi således gjort indtil videre,“ siger Jørgen Nielsen.
Ønsker ikke at oplyse detaljer om fly
Cimber A/S ønsker på nuværende tidspunktikke at oplyse hvilket ATR-fly, der ererhvervet fra Swiftair.
“Så længe aftalen ikke er fuldbyrdet med levering, ønsker ejeren ikke, at det bliver oplyst,“ forklarer Jørgen Nielsen.
Det er angiveligt tale omproduktionsnummer 171, der har opereret under registreringen EC-KAD. Flyetvar første gang i luften den 22. maj 1990 og har således mere end 22 år på bagen.
Swiftair er et spanske flyselskab etableret i 1986. Selskabet opererer fragt- og passagerflyvning i Europa, Nordafrika og Mellemøsten. Herudover har Swiftair faste opgaver for FN omkring nødhjælpsflyvning til blandt andet Sudan.
Samlet råder Swiftair over 29 fly, der er fordelt på i alt 10aldrende MD83 og Boeing 737-300 fly samt 19 ATR42 og ATR72-fly.